Abordar l’orientació com un element clau per impulsar l’FP ha estat l’objectiu de la “Jornada FP. L’orientació a la ciutat”, que s’ha fet aquest matí al Centre Cultural Bellvitge Gornal amb la participació de representants dels àmbits de l’educació, la formació, la recerca i l’empresa.
La jornada, que ha obert el regidor de Serveis a les Persones, David Quirós, i que ha comptat amb el suport de la Fundació BCN Formació Professional, ha inclòs una taula rodona amb Carles Garrido, de l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professional de Catalunya; Adrian Zancajo, investigador Ramón y Cajal al Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona; Silvia Miró, directora de Treball de PIMEC; Gemma Latorre, directora de l’Àrea de Projectes Educatius i d’Orientació en D’EP Institut, i Francisco Miranda, director de CIFO de L’Hospitalet.
David Quirós ha exposat que l’FP ha de tenir un paper destacat en els projectes que s’abordin per afrontar els reptes de futur i la transformació dels municipis oferint un ensenyaments que s’adaptin a les demandes del mercat laboral i a les noves professions que sorgeixin. Ha destacat també la necessitat del treball conjunt entre les administracions, el món de l’ensenyament i el sector empresarial.
Els participants han apostat per un sistema d’orientació que doni resposta a les especificitats individuals (població jove, aturats, treballadors, dones, col·lectius amb necessitats especials, col·lectius vulnerables…) i per visualitzar les àrees d’especialització amb un gran potencial. A partir d’aquí, les persones assistents plantegen el repte de coordinar tots els recursos per generar canals clars, eficients i coordinats de comunicació.
Durant la jornada s’han exposat les principals línies de treball de l’Àrea d’Educació i les principals característiques del sistema que l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya desenvolupa actualment al voltant de l’orientació.
La jornada ha comptat amb col·laboració de les àrees municipals de Recursos Humans, Joventut i Promoció Econòmica i la participació de representants de comunitats educatives dels centres; associacions empresarials i Cambra de Comerç; administracions públiques; entitats del tercer sector, i universitat i sindicats de l’àmbit metropolità.
FP365
L’Ajuntament manté un fort compromís amb la formació professional a través de diferents iniciatives com ara el Pla d’impuls de l’FP 2023-2027, en el marc del Projecte FP365, coliderat per les àrees municipals d’Educació, Joventut, Promoció Econòmica i Recursos Humans. En aquest pla, s’han temporalitzat tres períodes d’actuacions, que coincideixen amb els tres eixos estratègics de treball prioritzats pel Grup Permanent de l’FP del Consell Educatiu de Ciutat.
Les actuacions s’estructuren en tres moments entre el setembre i el juny de cada any: primer trimestre de curs (orientació abans de la preinscripció), preinscripció (difusió de l’oferta d’FP a la ciutat) i final de curs (difusió de l’FP dual entre les empreses i el teixit econòmic de la ciutat).
FP dual
Durant la jornada s’ha donat la benvinguda als 18 estudiants d’FP dual que inicien la seva estada formativa en diferents àrees de l’Ajuntament.
La valoració de l’experiència dels dos anys anteriors ha estat molt satisfactòria. Els estudiants, tots alumnes de grau superior, estan destinats en els serveis relacionats amb la seva formació. Aquest any, el grup el formen alumnes de màrqueting i publicitat; administració i finances; integració social; promoció d’igualtat de gènere, i química i salut ambiental.
Els estudiants s’incorporen amb un acord formatiu entre empresa i aprenent, amb una estada de 900 hores, fins al 30 de juny, durant la qual reben una beca per part de l’Ajuntament. Aquests alumnes han fet abans una formació de 100 hores per conèixer el funcionament de l’Administració pública.
L’Ajuntament aposta per l’FP dual com a modalitat formativa que millora les oportunitats del futur acadèmic i professional dels joves de la ciutat, amb un alt índex d’inserció laboral. D’aquesta manera, centres i empreses comparteixen la responsabilitat formativa, per tal que els ensenyaments professionals s’adeqüin a les necessitats del mercat laboral.