L’aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat va tancar l’any 2024 gestionant gairebé 182.000 tones de càrrega aèria de mercaderies. Aquest volum representa un 16,1% més respecte a l’any anterior i un 2,8% més que el 2019, abans de la pandèmia. La major part de la càrrega aèria a l’aeroport ha estat transportada mitjançant vols de llarg radi, tal com destaca l’Observatori de la Càrrega Aèria que anualment edita la Cambra de Comerç de Barcelona conjuntament amb l’associació BCL (Barcelona-Catalunya Centre Logístic).
El 66,1% de la càrrega gestionada per la infraestructura es va transportar en aeronaus de passatgers, que van incrementar també de forma notable el seu volum de càrrega (un 20,4% més que l’any anterior).
Les exportacions farmacèutiques/químiques i les importacions del sector moda han sigut els principals motors de creixement de l’activitat de càrrega aèria a Catalunya en 2024.
La càrrega transportada en aeronaus de passatgers ha estat la palanca més important d’aquest creixement. Concretament, aquests aparells van assumir més de la meitat de la càrrega aèria de mercaderies gestionada a l’aeroport de Barcelona (el 66,1%) i van tancar l’any amb un creixement del 20,4% interanual en mercaderia transportada. En canvi, el transport de béns en aeronaus de càrrega tradicionals (no exprés) només va créixer un 1,4% i la càrrega transportada per operadors ‘courier’ o exprés va incrementar-se un 5,8% respecte l’any 2023.
Al conjunt de l’estat, el 2024 els aeroports de la xarxa d’Aena van gestionar un total d’1,28 milions de tones, un +18,6% més que l’any anterior. Gairebé el 60% d’aquesta càrrega va ser gestionada per l’aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas (766.818 tones). Per la seva banda, l’aeroport de Saragossa és el que va créixer més (39,7%), gràcies a l’impuls dels avions de càrrega tradicionals.