La línia exprés de TMB, la X1, està registrant unes xifres de validacions rècord durant tot l’any. El mes d’octubre ha comptabilitzat un 30% més de viatges respecte al mateix període de l’any anterior, fins i tot arribant al seu rècord diari el 25 d’octubre, quan va portar 5.766 viatgers. Aquest augment de passatge arriba després que al juliol s’incorporessin quatre noves parades amb l’objectiu de millorar la intermodalitat, donar servei a la zona de 22@ i arribar més a prop de les universitats de l’entorn. Ja al setembre es va registrar un increment del 24% de passatgers, una tendència a l’alça que s’ha consolidat a l’octubre.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que aquestes xifres “ratifiquen l’èxit de la nova línia X1 i demostren que el canvi per millorar la connexió amb altres serveis de mobilitat de la ciutat i l’oferta de transport públic en la zona del 22@ ha funcionat”. Bonet ha recordat que “la X1 és una línia de bus de zero emissions ja que es mou principalment amb busos d’hidrogen”.
Les noves parades han permès a aquesta línia estar millor connectada amb el metro Glòries (L1) i el metro Encants (L2), a més d’augmentar la cobertura i les connexions de la línia amb altres línies de bus (H12 direcció Verneda, línia 7 direcció Fòrum, V23 direcció Cant Marcet i línia 192 direcció Hospital de Sant Pau).
Cal recordar que la X1 és el primer servei semidirecte XPRESBus i es va posar en servei el 20 de setembre del 2021 per connectar les places de Francesc Macià i Glòries amb el centre de Barcelona i amb parades properes a Universitat, Hospital Clínic, Passeig de Gràcia, Passeig de Sant Joan o Marina, i que ara incorpora també l’entorn 22@. Un dels trets diferencials del concepte XPRESBus és que en tenir poques parades i circular en gran part per carrils reservats pot escurçar el temps de viatge. En aquest sentit, la línia X1 ha estat un èxit, ja que assoleix en molts trajectes una velocitat comercial (que inclou les aturades en semàfors i parades) superior als 16 km/h. És a dir, és un 40% més ràpida que la mitjana de les línies d’autobús de TMB. A més, es tracta d’una línia totalment sostenible ja que funciona amb vehicles d’hidrogen.