El conseller de Justícia i Qualitat Democràtica, Ramon Espadaler, ha visitat avui el Tribunal d’Instància de Santa Coloma de Gramenet per exposar la iniciativa que el seu departament ha presentat al Ministeri de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts i al Consell General del Poder Judicial. Aquesta proposta contempla la creació d’una nova unitat judicial dedicada exclusivament a gestionar els casos relacionats amb la violència sobre la dona corresponents als partits judicials de Santa Coloma de Gramenet i Badalona.
Un model comarcalitzat per potenciar l’especialització
L’objectiu és ubicar aquesta unitat especialitzada en violència sobre la dona (VIDO) a Badalona, encarregant-la també dels procediments que actualment afecten Santa Coloma. Aquest plantejament segueix un esquema comarcalitzat que busca consolidar tant l’expertesa judicial com una millor protecció a les víctimes.
L’alcaldessa de Santa Coloma, Mireia González, ha destacat que "aquesta proposta s'emmarca dins dels protocols que ens fan avançar i ens permeten solucionar casuístiques de forma més àgil i ràpida, són exemples de bones pràctiques que s'ha demostrat que funcionen en altres municipis".
A més, González ha afegit: "En el cas de la prevenció d'ocupacions d'habitatges ja hem pogut aplicar un protocol similar en col·laboració també amb el Departament de Justícia que ens ha donat respostes més eficients i ara volem estendre aquesta entesa a altres àmbits com el de les violències envers les dones".
Especialització professional per protegir millor les víctimes
Espadaler ha subratllat: "la millor manera de protegir les víctimes de violència masclista és garantir que siguin ateses per professionals especialitzats, amb formació i experiència específica en aquest àmbit".
Tota decisió definitiva sobre aquesta distribució correspondrà al Ministeri, que haurà d'elevar-la posteriorment al Consell de Ministres perquè sigui aprovada. Això permetria oferir una resposta més qualificada, ja que els jutges, fiscals i equips professionals dedicaran tota l'atenció exclusiva a aquest tipus d'assumptes. Així ho ha posat en relleu González: "La possibilitat de parlar directament amb una administració que té les competències en l'àmbit de la Justícia ens facilita molt la vida als ajuntaments, ens va molt bé mantenir aquest vincle de proximitat i poder parlar de tu a tu amb les conselleries per donar-los la visió real de les necessitats de la nostra ciutat, com aquesta que avui tractem".
Un model provat en altres territoris
Aquest sistema ja està implementat als partits judicials de Lleida, Balaguer i Cervera, així com als municipis del Penedès, concretament Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú. Segons Espadaler: "És un model que funciona i creiem que Santa Coloma de Gramenet i Badalona reuneixen les condicions idònies per poder replicar-lo aquí".
L’objectiu fonamental és assegurar una atenció especialitzada sense perdre proximitat ni accessibilitat territorial.
Mantenir l’atenció propera des del territori
D’acord amb aquest nou plantejament, es conservarà l’atenció directa des del partit judicial original. Les dones afectades podran continuar declarant des del seu entorn habitual gràcies als sistemes audiovisuals instal·lats al Tribunal d’Instància local, evitant trasllats innecessaris fins a Badalona.
A més, el conseller destaca el paper essencial d’una coordinació efectiva entre tots els agents implicats: jutjats, fiscalia, advocacia pública o privada, cossos policials i serveis socials. En paraules seves: "La protecció efectiva de les víctimes depèn de tota la cadena: jutjats, fiscalia, advocacia, cossos policials i serveis socials. La comarcalització reforça aquesta coordinació i ens permet oferir una resposta més integral".
Noves instal·lacions adaptades al Tribunal d’Instància
La visita al Tribunal d’Instància de Santa Coloma de Gramenet també ha servit per conèixer la nova sala de víctimes habilitada a la seu judicial, un espai concebut per oferir una atenció més adequada, segura i respectuosa a les persones afectades per procediments judicials sensibles.
Aquest espai tindrà un paper especialment rellevant en el futur desplegament del model de comarcalització de la violència sobre la dona. Tot i que la proposta del Departament preveu que els procediments siguin assumits per una unitat judicial especialitzada amb seu a Badalona, les víctimes podran continuar sent ateses des de Santa Coloma de Gramenet sense necessitat de desplaçar-se, gràcies als sistemes de videoconferència i als recursos disponibles al mateix Tribunal d’Instància.
Visita i reunió de treball a l’Ajuntament
A més de la visita al Tribunal d’Instància, el conseller ha visitat a primera hora del matí l’Ajuntament de Santa Coloma, on ha signat al Llibre d'Honor i ha mantingut una reunió de treball amb l’alcaldessa, Mireia González, el 1r tinent d'alcaldessa, Toni Suárez, i la gerent municipal, Ana Muñoz. El conseller ha agraït a l’alcaldessa la cooperació institucional existent entre l’Ajuntament i el Departament en tots aquells àmbits d’interès comú.
La visita institucional del conseller a Santa Coloma de Gramenet ha començat a les parròquies de Sant Jaume i Sant Joaquim, on ha pogut conèixer diversos projectes vinculats a l’acollida de persones nouvingudes, la interculturalitat i la lluita contra la soledat no desitjada.
Després de la trobada a l'Ajuntament, ha conegut de primera mà el Museu Torre Balldovina i les col·leccions que acull.
La visita ha finalitzat a la Fundació Esportiva Grama, on el conseller ha pogut conèixer la tasca social i esportiva que desenvolupa l’entitat al municipi.