Jaume Collboni mou fitxa contra el tràfic de drogues i la tinença d’armes

L'alcalde defensa l’enduriment de penes i reclama seguretat jurídica per als petits propietaris en matèria d’habitatge

28 de juliol de 2026 a les 08:36h

El batlle de Barcelona, Jaume Collboni, ha manifestat la seva voluntat d'actuar més enllà de les seves competències habituals per fer front a la problemàtica de la seguretat. En una entrevista concedida a l'ACN, ha interpel·lat directament els sectors d'esquerra perquè endurissin les sancions contra el tràfic de drogues i la tinença il·lícita d’armes de foc.

Segons ha afirmat: "L'esquerra ha d'entendre que la seguretat avui és una demanda que ens fan els sectors més vulnerables de la societat i els barris més vulnerables de la nostra ciutat i els hem d'atendre". A més, ha criticat la "banalització" del consum de drogues, afegint que tancaria totes les botigues cannàbiques si fos possible.

Prevenció juvenil i acció policial combinades

Collboni ha destacat que Barcelona ja compta amb diversos programes enfocats a la prevenció entre joves, així com treballs comunitaris en diferents barris. No obstant això, ha insistit que "la política de seguretat no pot basar-se només en el vessant preventiu", sinó que cal també posar l'accent en mesures penals més estrictes. En paraules seves: "Quan nosaltres diem que hem de posar l'accent ara en endurir les penes és perquè la resta de coses també s'estan fent, evidentment".

Tant l’Ajuntament com el Departament d’Interior han reclamat recentment un augment significatiu de les penes privatives de llibertat: passar dels 2 anys actuals als 5 per tinença il·lícita d'armes, així com elevar-les dels 1-3 anys a una forquilla entre 6 i 9 anys pel tràfic o cultiu massiu de marihuana. Aquesta proposta està pendent del debat al Congrés dels Diputats.

Així mateix, Collboni alerta: "Tothom entén que de la seguretat, si no se n'ocupa l'esquerra, se n'acaba ocupant l'extrema dreta amb uns objectius i unes conseqüències completament indesitjables".

Drogues i videocàmeres per millorar la convivència

Davant el fenomen del consum creixent, denuncia una certa banalització: "No aporten res a la ciutat", referint-se específicament a les botigues cannàbiques. Tot i això reconeix que "la llei no permet prohibir activitats econòmiques que no estan taxativament prohibits".

A nivell policial destaca els esforços realitzats fins ara, assenyalant que moltes persones implicades en delictes amb armes han estat detingudes. També posa èmfasi en el descens global dels delictes registrats durant els últims anys gràcies a iniciatives com el pla per incorporar fins a 500 noves càmeres de videovigilància abans del 2027.

Lloguer social i regulació per protegir petits propietaris

Sobre habitatge, Collboni reafirma el compromís municipal posant per davant "el dret a l'habitatge" davant altres interessos. Destaca especialment dos aspectes:

  • La regulació dels preus del lloguer funciona: evita pujades abusives.
  • L’anunci sobre prohibició progressiva dels pisos turístics fins al 2028: provoca ja canvis importants al mercat immobiliari.

Aquest canvi normatiu està provocant també una marxa gradual dels fons especulatius. Com diu ell mateix: "Jo dic adeu-siau perquè no és la inversió que volem en la ciutat".

L’alcalde valora positivament aquests avanços malgrat cert escepticisme social derivat encara dels elevats preus del mercat. En paral·lel recalca que es construiran 3.000 habitatges protegits durant aquest mandat.

Preguntat sobre possibles restriccions contra compres especulatives debatudes al Parlament català, prefereix no posicionar-se però recorda: "Hem de donar-li confiança i seguretat al petit propietari perquè pugui posar el seu pis al mercat. Aquest és un actor fonamental dins el subministrament residencial urbà", afegeix. I insisteix: "Aquell petit propietari amb un pis heretat o comprat fa temps s'hauria d'estimar i protegir; no estigmatitzar".

Pisos turístics: transició cap al mercat residencial regulat

A partir del 2028 es revocaran unes 10.000 llicències turístiques convertint aquests immobles potencialment en pisos destinats a viure-hi. Collboni admet que els propietaris podran vendre o destinar-los al lloguer, però desitja un mercat controlat: "Al final seran pisos per viure-hi... El nostre objectiu és un mercat regulat perquè necessitem aquests habitatges disponibles".

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara