El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha licitat els treballs, per un import d’1 MEUR, per implantar una banda sonora longitudinal a l’eix de la carretera en més de 200 quilòmetres de carreteres a la demarcació de Barcelona. Aquest element serveix per alertar els usuaris si envaeixen amb el seu vehicle el carril contrari, amb l’objectiu de reduir el risc de xoc frontal.
Aquestes obres s’executaran abans de final d’any i s’insereixen en “el Programa del Departament per a disminuir aquest tipus d’accidents, que representen un elevat percentatge dels accidents mortals i greus que es produeixen a la xarxa viària”. Aquesta actuació respon “al compromís decidit del Govern per a millorar la seguretat viària a la xarxa; en aquest cas, incidint en les distraccions, que estan relacionades amb un nombre alt dels xocs frontals que es produeixen”, ha afirmat Paneque.
Els accidents per xoc frontal “poden tenir conseqüències molt greus per a les persones que els pateixen i en els últims anys les xifres no estan baixant”; així, amb aquesta intervenció, “busquem trencar la tendència i reduir aquesta accidentalitat”, ha posat de manifest la consellera Paneque.
PROGRAMA 2+1
El Programa carreteres 2+1 de la Xarxa viària de la Generalitat de Catalunya inclou un conjunt d’obres per a transformar vies convencionals d’un carril per sentit en vies anomenades 2+1, en què es construeix un tercer carril que va alternant de sentit i s’implanta una barrera física de separació central. Aquest pla inclou, com una primera fase, la implantació de bandes sonores centrals en uns 700 km de carreteres a tot Catalunya.
Les obres que ara es liciten són les primeres d’aquesta primera fase d’implantació de bandes sonores i abasten 212 quilòmetres de 12 carreteres de la demarcació de Barcelona. Les carreteres incloses són:
- C-16 entre Berga i Bagà
- C-25D, a Vic
- C-31, entre Cubelles i Sant Pere de Ribes
- C-35, entre Parets del Vallès i Granollers i entre la Roca del Vallès i Santa Maria de Palautordera
- C-37 entre Santa Margarida de Montbui i Vilanova del Camí i entre Manlleu i Torelló
- C-55 entre Abrera i Castellbell i el Vilar i entre Manresa i Solsona
- C-59 entre Santa Perpètua de Mogoda i Palau-solità i Plegamans i entre Caldes de Montbui i Sant Feliu de Codines
- C-62 entre Sant Bartomeu del Grau i Olvan
- B-224, entre Piera i Sant Esteve Sesrovires
- BV-5105, entre la Roca del Vallès i Cardedeu
- C-1413a entre el Papiol i Rubí
- N-141c, entre Navarcles i Moià
Les bandes sonores a l’eix de la calçada produeixen un soroll i una vibració quan la roda d’un vehicle hi circula per sobre, la qual cosa permet a la persona usuària corregir la seva trajectòria en cas de distracció i reduir, així, el risc d’accidents frontals i frontolaterals. La implantació de la banda sonora longitudinal es realitza en general mitjançant el fresat del paviment i el posterior pintat de la marca de l’eix.
Les bandes tenen una forma rectangular, de 15 cm en sentit longitudinal i 30 cm d’amplada, i les franges de fresat tenen forma d’arc circular amb una profunditat màxima 8 mm.
Les actuacions s’executaran en cinc contractes d’obres, un per cada Servei Territorial de Carreteres –Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Terres de l’Ebre. Ara es licita el primer i entre aquest any i el vinent, s’impulsaran les obres en els altres quatre àmbits territorials.