L’Hospitalet de Llobregat exercirà el dret de tanteig per comprar 5 edificis al Samontà amb 148 habitatges

L’Ajuntament invertirà 27 milions d’euros per evitar que els immobles passin a un fons d’inversió i mantindrà els contractes de lloguer vigents, inclosos els de renda antiga

01 d'octubre de 2026 a les 13:06h

Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

L’Ajuntament de L’Hospitalet exercirà el dret de tanteig per adquirir cinc edificis sencers al Samontà, amb un total de 148 habitatges, i evitar així que passin a mans d’un fons d’inversió. La propietat actual, una immobiliària familiar que ha mantingut aquests immobles en lloguer des dels anys seixanta, ha comunicat la seva intenció de vendre’ls.

L’operació preveu una inversió de 27 milions d’euros, pendent de concretar amb una taxació independent. Es tracta de diners addicionals provinents del romanent de 2025, que no es resten de cap altre servei municipal.

“Quan un fons d’inversió vol comprar un edifici sencer amb veïns a dins, la ciutat s’hi pot posar davant. I ho fem. Aquests 148 pisos no seran un actiu d’inversió: seran de L’Hospitalet, i ho seran per sempre”, ha explicat l’alcalde, David Quirós.

Una operació treballada des de fa mesos

L’Ajuntament va començar a treballar en aquesta compra el novembre de 2025, en el marc del Pla local d’habitatge 2026-2031, que ja preveia l’adquisició d’habitatge per tanteig i retracte com una de les actuacions prioritàries. En aquell moment, les regles d’estabilitat pressupostària impedien destinar-hi els recursos necessaris.

El decret del Govern d’Espanya que permet als ajuntaments fer servir els romanents en inversions financerament sostenibles, entre les quals hi ha la compra d’habitatge, ha obert la porta a tirar endavant l’operació. Quan la propietat ha tornat a comunicar la venda, aquest mes de setembre, el consistori ha activat el procediment.

“Fa mesos que hi treballem perquè volíem que aquests pisos continuessin sent llars per a famílies de L’Hospitalet, i no acabessin al mercat especulatiu. Teníem l’eina, hem trobat el finançament i no ho hem deixat passar”, ha afegit l’alcalde.

L’operació gairebé triplica l’objectiu que el Pla local d’habitatge fixava per a tot el període 2026-2031, que era adquirir 56 habitatges per aquesta via.

Els veïns es queden a casa seva

Els cinc edificis tenen ascensor i pisos d’entre 50 i 71 metres quadrats. L’Ajuntament se subrogarà en tots els contractes de lloguer vigents, inclosos els de renda antiga, amb els mateixos drets i obligacions. Els veïns i veïnes que hi viuen continuaran a casa seva i passaran a tenir l’Ajuntament com a propietari.

“Als veïns i veïnes d’aquests edificis els vull transmetre tranquil·litat: el vostre contracte continua. L’únic que canvia és que ara el vostre propietari és la ciutat”, ha remarcat Quirós.

Habitatge protegit de manera permanent

D’acord amb la Llei 11/2025, els habitatges adquirits per tanteig quedaran qualificats com a habitatge amb protecció oficial de manera permanent i s’integraran al patrimoni públic de sòl i habitatge. No podran tornar mai al mercat lliure.

A mesura que els pisos quedin lliures, sortiran a lloguer assequible a través del registre de sol·licitants d’habitatge amb protecció oficial i d’unes bases d’adjudicació específiques.

Calendari i tramitació

El pròxim dimarts 6 d’octubre, l’Ajuntament portarà a un Ple extraordinari la modificació de crèdit que permetrà destinar el romanent de 2025 a la compra. Un cop aprovada, s’obrirà el període d’exposició pública.

En paral·lel, s’està licitant la taxació independent dels immobles, que estarà disponible a finals de novembre. Després de la fiscalització, la Junta de Govern Local aprovarà l’exercici del dret de tanteig. La compra es farà en dues fases: dos o tres edificis el 2026 i la resta el 2027, amb el compromís d’adquirir els cinc des del primer moment.

Gestió pública dels 148 pisos

La gestió dels 148 pisos es farà mitjançant una contractació que inclourà la gestió immobiliària, el manteniment dels edificis i l’acompanyament social als veïns i veïnes. Paral·lelament, l’Ajuntament treballa perquè La Farga GEM incorpori una línia d’activitat d’habitatge i assumeixi progressivament les funcions d’empresa municipal d’habitatge.

“148 pisos no resolen el problema de l’habitatge, però són 148 llars que surten del mercat especulatiu i passen a ser de tots. I no serà l’última operació. Comprarem quan puguem, construirem on puguem i rehabilitarem el que tenim”, ha conclòs l’alcalde.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo García
Veure biografia
El més llegit