L’Hospitalet de Llobregat continua fent passes per convertir-se en una ciutat “més amable, més saludable i més pacificada”. El 15 de setembre es posarà en marxa l’illa de vianants del barri del Centre —la quarta de la ciutat— per reduir el trànsit rodat i la contaminació i, sobretot, per “crear un espai més segur en benefici dels veïns i del comerç”.
A finals de setembre, a més, entraran en servei noves places de zona verda als barris del Centre, Sant Josep, Les Planes i La Florida per, com explica David Gómez, regidor de Qualitat Urbana, facilitar l’aparcament als veïns i evitar que gent de fora utilitzi la ciutat com a “llançadora” per deixar-hi el vehicle i anar a treballar a Barcelona en transport públic.
Seguint l’exemple de les illes de vianants ja operatives a la ciutat, la del barri del Centre limitarà l’accés de vehicles en una desena de carrers al voltant del carrer Major, el mercat municipal i la plaça de l’Ajuntament.

A la nova illa de vianants hi podran accedir, de manera regular, els vehicles dels veïns o treballadors amb aparcament a la zona; els vehicles de persones amb mobilitat reduïda; i els de familiars de residents per a l’atenció a la dependència. També hi podran accedir els vehicles que hagin d’efectuar càrrega i descàrrega en els horaris establerts: de dilluns a dissabte, de 7 a 11 h i de 15.15 a 16.15 h. Fora d’aquest horari, caldrà que utilitzin les zones de càrrega i descàrrega de l’entorn proper a l’illa.
El regidor de Qualitat Urbana, David Gómez, assegura que, més enllà d’aquests col·lectius, s’atendran totes les excepcions per donar “flexibilitat” al sistema. Aquí, recorda que hi haurà un servei presencial als intèrfons les 24 hores del dia. “L’illa de vianants tindrà unes normes que s’han de complir, però si un veí ha de descarregar un moble, per exemple, només haurà d’avisar”, ha afegit.
Per garantir el seu correcte funcionament, l’illa disposarà d’un sistema de control d’accessos de vehicles a cadascuna de les seves entrades; al carrer Major, al carrer de les Roselles i al carrer del Príncep de Bergara, per mitjà de càmeres de reconeixement i lectura de matrícules i intèrfons.
Tot i que es posarà en marxa el 15 de setembre, no serà fins al mes d’octubre que es començarà a sancionar els infractors. En aquest sentit, Gómez deixa clar que la mesura no té, en cap cas, una finalitat recaptatòria i que durant dues setmanes com a mínim s’anirà avisant als infractors "perquè tothom es vagi adaptant al nou escenari".

Més aparcament regulat
Amb el mateix objectiu que les illes de vianants, el de tendir una ciutat més saludable, pacificada i verda, a finals de setembre el consistori posarà en funcionament zones verdes i blaves als barris de Sant Josep i les Planes i zones verdes al Centre i a la Florida. També s’ampliaran places de zones verdes a Sanfeliu, Santa Eulàlia i Pubilla Cases i zones blaves a Sanfeliu, el Centre, Santa Eulàlia, la Florida i Pubilla Cases.
Amb les zones verdes, que seran totalment gratuïtes per als residents i de pagament per als visitants, Gómez explica que es vol garantir que els veïns puguin aparcar al costat de casa seva perquè han detectat que molta gent de fora de la ciutat hi deixa el cotxe per, aprofitant la bona xarxa de transport públic de l’Hospitalet, desplaçar-se a Barcelona a treballar.
“Nosaltres pel que apostem és que els nostres veïns puguin aparcar al seu domicili d'una manera ordenada i a partir d'aquí utilitzar les moltíssimes opcions que hi ha per moure's dins de la ciutat sense utilitzar el vehicle privat”, afegeix.
Dins de les àrees integrals de regulació de l’estacionament (AIRE), l'Hospitalet compta amb un total de 6.287 places d’aparcament regulat: 4.182, a la zona verda, d’ús preferent per als residents; 770, a la zona blava, de rotació, i 1.335, a la zona DUM (distribució urbana de mercaderies).