El tabac continua molt present a les terrasses de bars i restaurants de Barcelona, fins i tot en espais on fumar ja està prohibit. Un estudi de l’Agència de Salut Pública de Barcelona ha detectat nicotina ambiental en el 85% de les terrasses analitzades i ha constatat que en més del 90% dels casos hi havia persones fumant durant l’observació.
El treball s’ha fet a partir de 180 terrasses de la ciutat i combina mesures ambientals de nicotina, observació directa del consum de tabac i cigarretes electròniques, i entrevistes breus a 451 usuaris. Els resultats apunten a una exposició generalitzada al fum i obren de nou el debat sobre la necessitat d’avançar cap a terrasses completament lliures de tabac.
Fum també en espais on no es pot fumar
L’estudi revela que en el 93% de les terrasses observades hi havia almenys una persona fumant. A més, en un 25% dels espais també es va detectar l’ús de cigarretes electròniques durant els 30 minuts d’observació.
La presència de tabac no només es va veure, sinó que també es va notar. En dos de cada tres espais es percebia olor de fum i en gairebé el 71% de les terrasses hi havia burilles. Aquestes situacions eren especialment freqüents en horari nocturn i en terrasses cobertes o parcialment tancades, on la normativa actual ja prohibeix fumar.
L’ASPB també ha detectat que nou de cada deu terrasses amb tancaments, on no es pot fumar, presentaven indicis mesurables d’incompliment.
Més exposició als barris amb rendes més baixes
Un dels punts més rellevants de l’estudi és la diferència territorial. Els nivells de nicotina ambiental són més elevats en barris amb una situació socioeconòmica baixa, fet que l’Agència vincula amb desigualtats socials en salut.
També s’ha comprovat que les terrasses semitancades presenten concentracions de nicotina més altes que les completament obertes. En aquests espais, la mediana de nicotina detectada va ser el doble que a les terrasses obertes.
La majoria se sent exposada al fum
Les entrevistes als usuaris confirmen que la percepció del problema és molt alta. El 94% de les persones consultades assegura sentir-se exposada al fum del tabac a les terrasses, mentre que el 68% diu el mateix dels aerosols de les cigarretes electròniques.
La majoria també identifica els riscos per a la salut: un 95% considera perjudicial el fum del tabac i un 76% veu riscos en l’ús de cigarretes electròniques. A més, el 57% de les persones entrevistades dona suport a prohibir fumar i vapejar a totes les terrasses de bars i restaurants.
Cap a terrasses sense fum
L’Agència de Salut Pública considera que els resultats aporten evidència local per avançar cap a terrasses d’hostaleria lliures de fum. L’objectiu seria reduir l’exposició involuntària al tabac, protegir la salut de la població i disminuir les desigualtats vinculades a aquesta exposició.
L’estudi s’ha elaborat en el marc de l’Aliança de Ciutats Saludables, una xarxa internacional de més de 70 ciutats compromeses amb la prevenció de malalties no transmissibles, amb el suport de Bloomberg Philanthropies, l’Organització Mundial de la Salut i Vital Strategies.
