L'etapa 1 del Tour de França a Barcelona: com funcionarà i qui pot guanyar-la

La contrarellotge per equips té diversos favorits i es presenta com una etapa molt animada

04 de juliol de 2026 a les 11:30h
Actualitzat: 04 de juliol de 2026 a les 12:25h

Barcelona donarà aquest dissabte el tret de sortida al Tour de França amb una etapa poc habitual: una contrarellotge per equips de 19,6 quilòmetres que marcarà les primeres diferències entre els favorits de la classificació general. Serà la primera vegada des del pròleg de 1971 que la cursa francesa començarà amb aquest format.

L'etapa, aparentment curta, amaga més complexitat del que indiquen els seus gairebé vint quilòmetres. Tot i que les diferències de temps haurien de ser reduïdes, la lluita pel primer mallot groc promet ser intensa.

Un recorregut ràpid amb final exigent a Montjuïc

El traçat discorre majoritàriament per grans avingudes de Barcelona, amb girs de noranta graus, però molt amplis, fet que afavorirà velocitats elevades. El recorregut presenta una lleugera tendència ascendent gairebé constant, encara que sense pendents destacables durant la major part del trajecte.

La dificultat arribarà als últims cinc quilòmetres, quan els equips afrontaran la pujada a Montjuïc. Allà apareixen dues ascensions ben marcades, especialment la segona, força més exigent. Tot i això, els pendents no són prou durs perquè els líders hagin d'atacar des de lluny. El més probable és que els equips protegeixin el seu cap de files fins als últims metres i que la diferència es decideixi en l'esprint final de la pujada.

Un reglament diferent que pot canviar l'estratègia

La contrarellotge es disputarà amb el reglament estrenat a la Paris-Nice el 2023. La classificació de l'etapa es decidirà pel temps que marqui el primer corredor de cada equip en travessar la meta, mentre que cada ciclista rebrà el seu temps individual segons el moment en què arribi.

Aquest sistema modifica completament les tàctiques tradicionals. Els equips ja no estan obligats a arribar agrupats, poden sacrificar alguns corredors abans del final i reservar els seus líders perquè acabin amb el millor temps possible.

També obre la porta al fet que un especialista en contrarellotge s'avanci als seus companys per buscar la victòria d'etapa. Ara bé, si un equip també aspira a la classificació general, haurà de trobar l'equilibri entre intentar guanyar el dia i evitar que el seu líder perdi segons.

Un català pot guanyar l'etapa d'avui

Diversos equips han confeccionat plantilles pensades específicament per aquesta primera etapa.

El principal favorit és Netcompany-Ineos, que arriba amb una alineació plena d'especialistes en contrarellotge. Destaca Josh Tarling, recuperat d'una fractura de clavícula soferta fa només tres setmanes. La gran incògnita és qui assumirà l'últim esforç a Montjuïc. Tant Filippo Ganna com Kévin Vauquelin apareixen com a candidats a creuar primers la línia de meta.

També parteix amb moltes opcions Visma-Lease a Bike, reforçat amb el retorn d'Edoardo Affini després d'una lesió. L'equip neerlandès ja va demostrar la seva fortalesa en una recent contrarellotge per equips i arriba amb una alineació encara més competitiva.

Lidl-Trek presenta una de les formacions més equilibrades. El català Juan Ayuso podria convertir-se en el primer líder del Tour davant del seu públic, mentre que Mathias Vacek arriba en un gran moment de forma després de les seves actuacions a la Volta a Suïssa.

En canvi, UAE Team Emirates-XRG genera més dubtes. Malgrat la qualitat de la plantilla i la presència de Tadej Pogačar, l'equip no acostuma a destacar en aquesta disciplina. A més, altres equips semblen millor preparats tècnicament per afrontar un recorregut tan ràpid i ple de girs.

El cinquè equip amb més opcions és Red Bull-Bora-Hansgrohe, amb el dubte de quin paper jugarà Remco Evenepoel: si treballarà intensament durant tota la contrarellotge o si reservarà forces per afrontar amb garanties la pujada final.

Pot haver-hi alguna sorpresa?

Encara que aquests cinc equips concentren la major part del favoritisme, hi ha formacions capaces de donar la sorpresa. Alpecin-Deceuninck podria aprofitar l'excel·lent estat de forma de Mathieu van der Poel, especialment amb la mirada posada a vestir de groc en les primeres etapes.

Jayco AlUla continua sent un equip molt sòlid en les contrarellotges per equips, EF Education-EasyPost destaca per la cohesió del bloc i Movistar arriba amb una estructura molt més estable que en temporades anteriors.

A quina hora comença?

La primera formació, Caja Rural, sortirà a les 17.05 hores, mentre que l'últim equip, UAE Team Emirates-XRG, ho farà a les 18.55 hores. La major part de la lluita per la victòria es concentrarà durant l'última hora de competició.