ENQUESTA: Estàs d’acord en pagar un peatge de 4 euros per entrar a Barcelona?

Les entitats ecologistes proposen un projecte de peatge urbà de 4 euros al dia per entrar, sortir o circular dins de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona de 7h a 20h, tots els dies de la setmana. Les organitzacions, que han llançat aquest dimarts una campanya per interpel·lar les administracions perquè implementin el projecte, plantegen que afecti tant els vehicles dels residents com dels no residents, a excepció d’aquells amb 3 o més ocupants. A més, consideren que haurien de pagar aquesta taxa tots els vehicles sense distinció per motor, pes o edat: turismes (M1), motos i ciclomotors (L), furgonetes (N1) i camions (N2, N3). La proposta presentada contempla alguna exempció i una autorització de 10 dies de circulació gratuïta per any.

Les entitats proposants defensen que el peatge urbà és la mesura més efectiva per dissuadir l’ús del vehicle privat (cotxes i motos) i canviar així un model de mobilitat que consideren “insostenible” i “inequitatiu”.

La campanya, batejada com a ‘Barcelona ’22’, l’impulsen la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic, Ecologistes en Acció de Catalunya, Eixample Respira, Bicicleta Club de Catalunya, la Xarxa per la Justícia Climàtica, ​​Catalunya Camina i l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit.

‘Barcelona’22’ recorda, tant l’eslògan com la presentació gràfica, als Jocs Olímpics del ’92. En la presentació de la iniciativa, aquest dimarts a la plaça de Sant Jaume, María García, d’Ecologistes en Acció, ha afirmat que amb aquesta referència volen “donar la volta” a les polítiques de “grans projectes i inversions”.

Les entitats esperen reunir-se en les properes setmanes amb representants de les administracions i dels grups polítics per posar-los sobre la taula la proposta.

Reducció del trànsit

Les organitzacions apunten que Barcelona és la ciutat europea amb més densitat de vehicles i la sisena més contaminada, amb la mobilitat com la responsable del 50% dels contaminants atmosfèrics. També argumenten que actualment el peatge urbà ja funciona a 19 ciutats de vuit països europeus i en destaquen Londres, Milà o Estocolm.

Els impulsors de la proposta asseguren que els resultats d’implementar un peatge d’aquest tipus són “contundents” i han permès reduccions de fins al 30% del volum de trànsit. En el cas concret de Barcelona, les organitzacions estimen que la introducció del peatge suposaria un 21% de reducció mínim de trànsit directament.

La idea de les entitats és que sigui un peatge de gestió pública i que es destinti el 10% dels ingressos nets al sistema públic de salut per “compensar els perjudicis que la mobilitat actual genera” i la resta a un “pla de xoc” de millores del transport públic i la bicicleta per donar “alternatives als conductors que depenen del cotxe”, ha exposat Guille López, d’Eixample Respira.