Els tràfics del Port de Barcelona mantenen la recuperació iniciada el mes de juliol

Amb un creixement proper al 50%, els tràfics amb la Xina segueixen liderant les xifres positives, gràcies en bona mesura a les exportacions agroalimentàries

Contenidors Port de Barcelona

Les exportacions segueixen liderant la recuperació dels tràfics al Port de Barcelona, reflectint l’esforç que estan realitzant les indústries del seu hinterland. Tot i que entre gener i setembre d’enguany el tràfic total de contenidors ha estat de 2,06 milions de TEU (-19%) -millorant els resultats dels mesos anteriors- el percentatge es només del -8,8% en el cas dels contenidors plens d’importació i exportació, la xifra que reflecteix més fidelment l’evolució de l’economia del país i que també segueix millorant mes a mes.

En aquest sentit, cal destacar també que els contenidors plens d’exportació han superat durant aquest mes de setembre les xifres del mateix mes del 2019. Aquesta dada positiva és especialment rellevant perquè, per primer cop des de que va esclatar la pandèmia de la COVID-19, el Port de Barcelona ha aconseguit assolir unes xifres d’exportació precrisi.

L’Extrem Orient i Japó, que ha tingut un tràfic de 336.655 TEU, és manté com el principal mercat per a les mercaderies que passen pel Port de Barcelona. Gràcies, en part, a la dinàmica positiva de les vendes de productes agroalimentaris a la Xina, el tràfic de contenidors plens d’exportació amb aquest país ha assolit els 95.454 TEU, amb un increment del 46,6% durant els darrers nou mesos.

La majoria de tràfics del Port de Barcelona durant aquest mes de setembre mostren igualment que poc a poc van reduint la seva diferència respecte a les xifres del mateix període del 2019, reflectint l’impacte que la pandèmia en el comerç internacional i en línia amb les prediccions fetes per l’Organització Mundial del Comerç (OMC) per enguany.

Així, el tràfic total de mercaderies al Port de Barcelona durant els nou primers mesos de l’any ha estat de 42,4 milions de tones, xifra que suposa una caiguda del 18,4%. Els granels sòlids han sumat 2,9 milions de tones, un 4,2 menys que el mateix període de l’any passat, però amb xifres positives en els tràfics de la fava de soja, ciment i clínquer, pinsos i farratges i ferralla, entre d’altres. Per contra, tot i els bons resultats del tràfics de productes químics (4,3%) i dels olis i greixos, els granels líquids experimenten un descens del 24,4%, empesos pels hidrocarburs i molt especialment per les baixades dels tràfics de benzines i biocombustibles.

Alguns dels tràfics històricament més representatius del Port també estan reflectint la regressió econòmica global. En aquest sentit, els passatgers reflecteixen les diverses restriccions d’entrada als ports de l’Estat espanyol que s’han aplicat des de març i que encara continuen vigents en tràfics com els creuers, que experimenten un descens acumulat fins a l’agost del 91,8%. En el cas dels ferris, es manté la mateixa xifra que en el mes d’agost.

Pel que respecta al tràfic d’automòbils, entre els mesos de gener i setembre han passat 320.830 vehicles nous pel Port de Barcelona, el que significa un 44,6% menys que en el mateix període de 2019, un percentatge lleugerament millor que el del mes d’agost.

Cal esmentar el bon comportament que està tenint el tràfic ferroviari de contenidors. Malgrat els descensos experimentats en el tràfic total de contenidors, la potent oferta intermodal entre el Port i els seus diferents mercats ibèrics i europeus han fet que aquest mode de transport hagi aguantat la crisi i tingui un creixement acumulat del 1,6% fins al mes de setembre. De la mateixa manera, el percentatge de càrrega conteneritzada que entra o surt del Port en ferrocarril s’ha incrementat fins al 14,6%.