El 84% de la comunitat educativa aposta per la programació com a assignatura obligatòria

Avatar photo

Entre les dades més rellevants de l’informe, extretes a partir d’enquestes a 1.600 persones de la comunitat educativa (docents, famílies i alumnat), s’assenyala que un 84% de la comunitat educativa aposta per la programació com a assignatura obligatòria, dada que ascendeix al 86% entre els pares i mares de la ciutat. A més, un 72% de les persones enquestades està d’acord amb la incorporació de la programació als plans d’estudi a edats primerenques com a factor que promou la igualtat d’oportunitats.

De l’informe també se n’extreu que un 62% opina que el mercat laboral té problemes per trobar professionals amb formació en les disciplines tecnològiques, i s’ha evidenciat que l’aprenentatge de la navegació i l’ús d’Internet és un 5% més gran a Barcelona que a la resta d’Espanya. Amb tot, els centres que han integrat la programació amb un èxit més gran, pedagògicament parlant, són aquells que compten amb un equip docent amb alta competència digital.

La presència de la programació als centres educatius, segons l’Observatori, és desigual, i s’apunten diversos factors com són la manca de recursos materials, l’escassetat de professorat especialitzat en la matèria; la tipologia i complexitat del centre educatiu, entre d’altres.

En relació als equips docents, l’informe assenyala que el nivell de competències digitals del col·lectiu és força divers perquè  la formació dels professionals habilitats per la docència és molt heterogènia i en disciplines molt especialitzades, sobretot en secundària. També perquè l’aprenentatge digital requereix una actualització constant de coneixements i habilitats.

La bretxa de gènere i els estereotips es deixen notar en aquesta esfera de valoració, ja que un 65% del jovent que ha participat de l’enquesta creu que la programació és més de nois que de noies.

Presentació duta a terme al Cibernàrium 22@

A l’acte de presentació de l’Observatori avui a Barcelona la regidora de Promoció Econòmica i Treball i presidenta de Barcelona Activa, Raquel Gil, ha destacat: “Volem promoure iniciatives que incentivin el talent digital, el científic i el femení. Són estratègies que han de conviure a llarg termini, i que han de promoure l’interès dels i les més joves en les disciplines STEAM, entre les que es troba la programació computacional. Aquest Observatori ens obre la porta a continuar avançant, i fer els passos que calguin perquè el professorat pugui tenir els recursos i els coneixements per treballar amb idoneïtat. Amb Barcelona Activa ja estem promovent iniciatives, com ara la IT Academy per fomentar el talent en les disciplines de la programació i ciència de dades; o l’elaboració del mapa del talent a Barcelona, que també en ajuda a visualitzar els diferents perfils professionals i les seves necessitats. Volem que el talent sigui una font d’igualtat i que la nostra ciutat continuï capdavantera en termes digitals i científics, per la qual cosa hem de cultivar, retenir i atraure tot aquest talent amb els millors plans formatius”.

El director de Code.org, Fran García del Pozo, agraeix el suport de Barcelona Activa en la realització d’aquest estudi que “ens permet definir les línies de treball a la nostra tasca de fomentar l’aprenentatge de la programació i d’altres disciplines de la informàtica al llarg de la vida escolar de l’alumnat”.

Entre les participants en l’acte hi havia Polina Redina, finalista de l’OIFEM (Olimpíada Informàtica Espanyola Femenina). Redina ha destacat que “és molt important començar a incloure la formació d’informàtica com més aviat millor perquè només mitjançant la pràctica una persona descobrirà si li agrada o no. D’altra banda, hi ha una desproporció a nivell de gènere pel que desitjaria que les oportunitats fossin almenys del 50% entre homes i dones, perquè nosaltres puguem igualment aportar i tenir impacte al món de la tecnologia, que és el futur”.

Pla STEAM Barcelona

Durant el primer trimestre de 2023 s’ha portat a terme el treball de camp per obtenir les dades de l’observatori. S’han realitzat entrevistes a líders d’opinió i representants institucionals. S’han realitzat també 5 focus grups amb diferents perfils: alumnat de batxillerat, pares de primària i ESO, professorat de primària, de tecnologia i directors de centres, cap d’estudis i coordinadors pedagògics. A banda, s’ha enviat un qüestionari general a tots els centres de titularitat pública, concertada i privada de Barcelona ciutat.

L’any 2021 l’Ajuntament de Barcelona, a través de Barcelona Activa, va signar un acord amb la iniciativa Code.org perquè l’alumnat aprengués educació computacional, una peça clau en el futur professional perquè les ocupacions del futur valoraran competències que ofereix aquesta educació com la lògica, la resolució de problemes o el pensament crític.  Barcelona Activa desplega el Pla STEAM Barcelona que aglutina projectes per al foment de les vocacions científico-tecnològiques amb perspectiva de gènere.

Code.org va sorgir fa 20 anys als Estats Units una organització educativa sense ànim de lucre que dona accés gratuït i obert a continguts formatius de programació per potenciar la formació de les competències STEM a la infantesa. En l’actualitat, més de 67 milions d’estudiants i 2 milions de docents tenen comptes a la plataforma de Code.org. Mitjançant l’Ajuntament de Barcelona, la plataforma ofereix des de l’any 2022, els continguts en català.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Minut de silenci per condemnar el feminicidi de Torrelles de Foix

Notícia següent

L’Escorxador acollirà una jornada sobre la menopausa

Notícies relacionades