L’Eixample de Barcelona canvia l’horari de la càrrega i descàrrega dels eixos verds

Es busca optimitzar l’ús de l’espai públic, garantir una millor distribució urbana de mercaderies i mantenir l’equilibri entre l’activitat comercial i la mobilitat sostenible

02 de setembre de 2025 a les 15:02h

L’Ajuntament de Barcelona canvia a partir d’avui, 2 de setembre, l’horari de càrrega i descàrrega dels eixos verds de l’Eixample per fer compatible l’espai públic per part de tothom. En el marc del Pla de millora dels eixos, treballat de manera compartida amb 18 entitats del territori per fer ajustos en el funcionament d’aquests nous vials pacificats, es modifica l’horari de les zones de càrrega i descàrrega als eixos de Consell de Cent, Rocafort, Comte Borrell i Girona. A partir d’ara serà una primera franja, de 7 h a 8 h del matí i una segona franja de 10 h a 16 h (fins ara era en horari continu de 9.30 h a 16 h).

Amb la nova reorganització horària, a partir d’ara no es podrà fer ús de les zones de Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) dels eixos verds entre les 8:00 i les 10:00 hores. En canvi, s’habilita la nova franja entre les 7:00 i les 8:00 hores perquè es desenvolupi l’activitat de càrrega i descàrrega a les DUMS dels eixos verds, fet que suposa un avançament respecte a l’horari anterior, en què la regulació començava a les 9:30 hores.

Aquesta franja (8:00–10:00 h) quedarà reservada com a hora prioritària per a vianants, per facilitar l’entrada segura dels infants a les escoles i reduir la presència de vehicles durant aquest període. Tot i aquesta limitació, les zones DUM adjacents als eixos verds sí que permetran l’estacionament durant aquesta franja horària, oferint alternatives viables als operadors logístics.

Actualment, cada zona DUM dels eixos verds registra una mitjana de 35 operacions mensuals entre les 9:30 i les 10:00 hores, franja que deixarà d’estar permesa amb el nou horari. No obstant això, s’espera que el canvi suposi un augment global de les operacions registrades, ja que el nou horari:

  • Amplia en 30 minuts el temps total disponible per fer operacions.
  • Respon a la demanda del sector comercial, que havia sol·licitat una franja més efectiva per a la càrrega i descàrrega.

Amb aquests ajustos, es busca optimitzar l’ús de l’espai públic, garantir una millor distribució urbana de mercaderies i mantenir l’equilibri entre l’activitat comercial i la mobilitat sostenible.

Entre els mesos de març i juny, els agents de BSM han interposat un total de 1.233 denúncies per infraccions vinculades al transport de mercaderies i la càrrega i descàrrega, mentre que la GUB, que ha reforçat la seva presència els dissabtes, ha imposat altres 965 denúncies en aquests mesos pel conjunt d’infraccions viàries als eixos verds, uns vials on mica en mica on s’ha anat reduint la sensació generalitzada de males pràctiques per part dels conductors.

 

Campanya informativa durant tot el setembre per acompanyar el canvi

Un cop fets els canvis d’horari en l’aplicació SPRO, i un cop modificades tots els senyals verticals, uns 140, comença ara un mes de campanya informativa.

Des d’avui i fins a finals de setembre tindrà lloc un seguit d’accions per explicar el canvi a comerços, restauradors i transportistes, i al veïnat en general. D’una banda, es desplegaran agents de convivència als eixos, que faran tasques informatives sobre el terreny. També es repartiran fulletons i flyers, es compartirà la informació a través dels eixos comercials i està previst distribuir avisos d’escala. En el cas del fulletó informatiu sobre el canvi en la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM), adreçat a comerciants, també inclourà un recordatori de la normativa de soroll i de recollida de residus comercials que els interpel·la.

De cara a l’octubre, finalitzada aquesta etapa de transició i adaptació al canvi, començarà el període sancionador, amb el reforç del control de la indisciplina amb Guàrdia Urbana i agents de BSM. Serà aleshores quan es reforçarà la presència dels agents de BSM en aquest horari matinal per garantir el compliment de la nova normativa.

Com fins ara, els agents també vetllaran perquè en la resta de l’horari autoritzat, de les 10 h i fins a les 16 h, la càrrega i descàrrega es faci en cordó (fila) al costat senyalitzat i deixant espai suficient perquè puguin circular la resta de vehicles. Per al repartiment fora de l’horari habilitat, hi ha disponibles places d’Àrea DUM entorn dels eixos verds amb l’horari general de 8 a 20 h. El repartiment amb bicicletes, cicles de càrrega o peu està permès a qualsevol hora.

Aquesta acció s’emmarca en el Pla de millora dels Eixos verds, treballat de manera compartida amb 18 entitats del territori i ha de permetre ajustar-se millor a les necessitats dels repartidors i garantir la disciplina en el repartiment de mercaderies i, en definitiva, millorar el funcionament dels eixos.

 

Altres accions en marxa del Pla de Millores

Fruit del treball conjunt fet els últims mesos amb 18 entitats del territori amb tots els agents municipals implicats en el seu funcionament, com són el Districte, Projectes Urbans, Guàrdia Urbana, mobilitat, BSM, neteja o Parcs i Jardins, també s’han anat concretant algunes accions de millora en àmbits com la millora de l’espai públic, la mobilitat, la qualitat ambiental o les dinàmiques socioeconòmiques.

D’una banda, ja està instal·lada a les placetes la senyalística que fa visibles les normes de convivència als eixos verds, destacant les places com a espais singulars. En el cas de les bicicletes i els VMP la nova senyalització instal·lada recorda explícitament que han d’envoltar la plaça i no creuar-la pel mig, per preservar l’espai central i evitar l’accés de vehicles a la zona pacificada.

Pel que fa al verd, s’ha fet amb Parc i Jardins una revisió dels criteris de plantació futura, d’acord amb les necessitats expressades per les entitats en el marc del pla de millora. Així s’ha acordat mantenir o replantar les plantacions d’arbustives a tots els parterres de la banda muntanya, donant continuïtat al verd, mentre que en els de la banda mar només es mantindrà vegetació arbustiva si en tenen, seguint el següent esquema a cada tram. 

Per tant, finalment no es deixen de plantar tots els parterres més petits de 20 m² com s’havia apuntat, sinó que es manté el verd als parterres més petits de 20 m² a la banda muntanya, mentre que a la banda mar, on es fa la DUM, es mantindrà el verd existent.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit