L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), en col·laboració amb els vuit ajuntaments metropolitans del litoral, posa en marxa un dispositiu especial de neteja intensiva de les platges, que començarà a les 6 h del 24 de juny i s’allargarà fins a les 9.30 h.
L’objectiu d’aquest horari intensiu i concentrat és permetre la celebració de la revetlla sense restriccions horàries i alhora tenir les platges en bones condicions a primera hora del matí de l’endemà. Aquest any els usuaris també podran gaudir la revetlla a la platja del Litoral de Sant Adrià de Besòs, oberta novament al públic.
Aquest dispositiu especial comptarà amb:
- 160 treballadors.
- 3 camions compactadors: dos camions compactadors tot terreny per fer el buidatge de papereres semisoterrades i un camió compactador de reforç.
- 9 garbelladores.
- 3 quads i 28 vehicles 4×4. Quatre dels vehicles 4×4 estan dotats amb equips d’aigua a pressió, que serviran per refredar les possibles fogueres des de primera hora i poder-les retirar amb seguretat i rapidesa, i per netejar els equipaments i el mobiliari.
- 15 contenidors auxiliars de 12 m3 per recollir residus manualment.
- 33 contenidors de platja auxiliars als accessos.
- 3 retroexcavadores i 2 camions tot terreny amb grua.
- Increment de la neteja manual en els trams afectats per la regressió. Els trams afectats per la pèrdua de sorra, amb platges estretes o amb forts pendents on la màquina garbelladora no pot accedir, es netejaran manualment. Les platges més afectades són Badalona i Montgat. També es farà una neteja 100 % manual a les platges dels espais naturals del delta del Llobregat.
- A més, cinc persones de l’equip tècnic de l’AMB estaran distribuïdes per diferents platges per coordinar totes aquestes tasques i fer-ne el seguiment.
La neteja nocturna es completarà amb el garbellament de totes les platges i el buidatge dels contenidors. A més, es continuarà treballant intensament les 48 hores posteriors en un servei constant per acabar de retirar tots els residus i restes de fogueres, i dur a terme les actuacions de manteniment que siguin necessàries. També es passarà el tractor amb electroimant per totes les platges per tal de retirar els possibles elements metàl·lics que quedin a la sorra.
El suport de la Policia Local, la Guàrdia Urbana i els Mossos d’Esquadra és imprescindible per garantir que les platges estiguin completament netes a primera hora del matí i per assegurar el bon funcionament de les actuacions. Aquests cossos de seguretat acompanyaran el dispositiu de neteja que pentina les platges i s’encarregaran d’advertir tothom que abandoni la sorra per garantir alhora el treball òptim dels efectius de neteja i la seguretat dels usuaris.
Crida a la responsabilitat
L’AMB recorda que està prohibit fer fogueres a les platges amb un triple objectiu: minimitzar el risc d’incendis, evitar cremades i prevenir la presència de residus perillosos, que, a més, contaminen la sorra de la platja.
També està prohibit abandonar deixalles a les platges. Els usuaris han de recollir els residus que generen i llençar-los als contenidors per evitar que les platges es converteixin durant unes hores en veritables abocadors. Es recomana dipositar els residus en bosses i deixar-los als contenidors de la platja o del carrer. Alba Barrera, tècnica de platges de l’AMB, afirma que els residus que es deixin a la sorra poden acabar al mar, contaminar l’ecosistema marí i posar en perill la salut dels animals que hi viuen, que sovint confonen deixalles i plàstics amb aliments.
Està prohibit acampar (instal·lar tendes de campanya) a les platges, ja que això impedeix que es puguin netejar.
A banda, es recomana no llançar coets, fanalets, focs artificials o altres artefactes que s’encenguin a les platges. Aquests elements deixen restes contaminants i, a més, poden provocar incendis, causar molèsties acústiques i espantar els animals.
Finalment, l’AMB recomana evitar l’ús d’envasos de vidre, ja que es poden trencar i representar un perill per als usuaris.