La Diputació de Barcelona ha destinat 65,8 milions d’euros a millorar i transformar camins de la demarcació dins la primera fase del Pla Zonal de la xarxa local de carreteres. Quan s’hagi completat aquesta etapa, 18 camins municipals hauran passat a ser carreteres, amb un total de 45,61 quilòmetres incorporats a la xarxa viària gestionada per la institució.
A més d’aquestes transformacions, el pla també preveu millorar la seguretat viària de 17 camins més, amb actuacions sobre 76,21 quilòmetres. En conjunt, les intervencions comportaran un increment del 10% de la xarxa gestionada per la Diputació, que també assumirà el manteniment de les vies que passin a ser de la seva titularitat.
El diputat d’Infraestructures i Territori, Sergi Vallès, ha explicat aquest dijous que totes les actuacions s’han treballat i pactat amb els ajuntaments afectats. Segons ha remarcat, l’objectiu és que els camins que ja fan una funció de carretera puguin convertir-se en vies més segures i més ben mantingudes.
Connectar pobles i serveis
Vallès ha defensat que el pla permet “teixir el territori” i millorar la connexió entre municipis, especialment en zones on aquestes vies tenen un paper clau en la mobilitat quotidiana. Aquesta connexió, ha afegit, no és només viària, sinó que també pot facilitar el desplegament de serveis com la fibra òptica.
De les 39 actuacions aprovades en aquesta primera fase, 14 ja s’han completat i 25 es troben en diferents fases d’execució. Les quatre restants s’han descartat perquè, segons la Diputació, els canvis en la mobilitat provocats per noves infraestructures o altres circumstàncies tècniques han fet que perdessin prioritat.
El gerent de Serveis d’Infraestructures Viàries i Mobilitat, Valentí Junyent, ha destacat que el Pla Zonal presenta un grau d’execució del 70% sis anys després de la seva aprovació, un percentatge que ha qualificat de “molt alt” en aquest tipus de planificacions.
Una segona fase amb 84,5 milions previstos
La Diputació ja treballa en una nova fase del pla, que inclou 71 actuacions potencials. D’aquestes, se’n prioritzaran entre 30 i 40. La previsió és transformar fins a 23 camins en carreteres i millorar la seguretat viària de 48 camins més. Aquesta segona fase tindria un pressupost de 84,5 milions d’euros i permetria actuar sobre 225,7 quilòmetres de trams viaris.
El Pla Zonal és l’instrument que la Diputació utilitza per definir quins camins municipals tenen funció de carretera i poden passar a formar part de la xarxa local, o bé quins necessiten millores de seguretat sense canvi de titularitat. Segons Vallès, aquest mecanisme és especialment important per als municipis petits, que sovint han d’assumir sols el manteniment d’aquestes vies.
La institució defensa que el pla també permet donar una resposta més eficient davant episodis com pluges intenses, nevades o incendis, en camins que són essencials per garantir l’accés i la mobilitat al territori.
