La Diputació de Barcelona ha participat al Congrés ESPARC 2026, el principal punt de trobada de professionals de la gestió d’espais naturals protegits a Espanya, que s’ha celebrat del 3 al 7 de juny a Posada de Valdeón, al Parc Nacional dels Picos de Europa, amb tallers, comunicacions tècniques i espais de debat.
La trobada, organitzada per EUROPARC-España amb el suport de la Junta de Castella i Lleó, ha reunit prop de 200 experts del sector, entre els quals hi havia una vintena de tècnics de l’àrea d’Espais Naturals de la corporació, amb l’objectiu de compartir experiències i abordar els grans reptes que afronten aquests espais en un context de canvi global.
La Diputació de Barcelona hi ha presentat 16 comunicacions tècniques. Entre aquestes, destaca el treball per avançar cap a l’accessibilitat universal a la Xarxa de Parcs Naturals, amb projectes orientats a eliminar barreres físiques, sensorials i cognitives i garantir que tothom pugui gaudir dels espais naturals en igualtat de condicions.
Aquesta línia s’emmarca en una estratègia global per avançar cap a un model de “destí accessible”, amb actuacions en itineraris, equipaments i serveis. En aquest àmbit, s’han presentat diverses propostes que, vinculades al Pla d’accessibilitat als parcs, aposten per fer els espais naturals més entenedors i accessibles per a tothom, amb la participació d’equips de comunicació i d’ús públic. Per exemple, iniciatives com “El Plan de Accesibilidad Universal en la Red de Parques Naturales”; “Rutas y visitas más inclusivas: hacia una mayor accesibilidad en la comunicación de la Red de Parques Naturales de la Diputación de Barcelona”, i “Naturaleza sin barreras: diseño universal aplicado a la señalización de espacios naturales”.
En l’àmbit de la conservació i la gestió del medi natural, s’han exposat experiències com “Conservación de Limonium girardianum en hábitats litorales de marcada verticalidad: experiencia aplicada en el Garraf” i “Seguimiento de la nidificación de rapaces forestales para compatibilizar la gestión forestal en el Parc del Montnegre i el Corredor”.
La Diputació també ha compartit projectes innovadors vinculats a la tecnologia i la gestió del territori, com el programa Tech4Nature, o eines de cartografia per a la valorització dels espais naturals, així com iniciatives de gestió forestal adaptativa davant del canvi climàtic.
També s’han presentat projectes centrats en l’ús públic, l’educació ambiental i la gestió de visitants, amb l’objectiu de garantir un equilibri entre la conservació dels espais naturals i la creixent pressió turística.
La Diputació ha destacat igualment la custòdia del territori i la implicació social com a eines clau per fomentar la col·laboració amb els propietaris i els agents locals en la conservació dels espais naturals.
Pel que fa a les conclusions del congrés, es va posar de relleu la importància d’equilibrar la conservació amb la pressió creixent de l’ús públic i el turisme, així com el paper dels espais protegits en el benestar de la població i el desenvolupament local. Un dels àmbits que va generar més consens va ser la necessitat de reforçar la prevenció d’incendis forestals, especialment en un context marcat pel canvi climàtic.
Treball en xarxa amb els agents del territori
La participació al congrés també ha comptat amb la implicació d’altres agents vinculats a la Xarxa de Parcs Naturals, com el Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola, que hi ha presentat diverses experiències en àmbits com la governança, la gestió de l’ús públic i la restauració del mosaic agroforestal.
Així mateix, hi han participat altres institucions i entitats col·laboradores, com la Diputació de Girona i equips especialitzats en recerca com EcoData Natura SLP.
El Congrés ESPARC, amb més de tres dècades de trajectòria, s’ha consolidat com un espai de referència per avançar en la gestió dels espais protegits i adaptar-los als grans reptes actuals, com el canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat o la pressió humana sobre el territori.