Des que la Diputació de Barcelona va publicar la primera edició de la Guia per a l’elaboració d’un pla de control de l’absentisme en un ajuntament l’any 2018, tots els ajuntaments de la província disposen d’una eina eficaç per poder detectar, controlar i corregir l’absentisme laboral en les seves organitzacions.
El 2025, coincidint amb la tercera edició de la guia, gairebé el 70% dels ajuntaments més grans de la demarcació (52 de 76) ja l’apliquen per calcular l’absentisme, a partir de la premissa que el defineix com un fenomen complex i multifactorial que pot generar manca de productivitat, deteriorament del clima laboral i augment dels costos organitzatius.
Segons recull la guia de la Diputació de Barcelona, controlar l’absentisme implica transformar alguns aspectes del model organitzatiu clàssic de l’Administració local, i requereix també la voluntat de tots els actors implicats per assolir més eficàcia i eficiència en la gestió dels recursos humans municipals, considerant les relacions funcionals entre les persones, el seu entorn i els llocs de treball.
La guia, elaborada conjuntament per la Comunitat de Recursos Humans de la Diputació de Barcelona, direccions i responsables de Recursos Humans dels ens locals, ofereix un model per poder diagnosticar l’absentisme en el si dels ajuntaments, un conjunt d’eines per analitzar-ne les causes, una proposta de mesures i accions de millora per controlar-lo i reduir-lo, i un sistema de seguiment i avaluació. La publicació, que es pot descarregar gratuïtament des de la Llibreria de la Diputació, esdevé un full de ruta per a qualsevol ajuntament que vulgui desenvolupar i aplicar un pla de control de l’absentisme entre el seu personal.