Dimecres, 23 d'abril de 2025
És notícia

Denuncien restaurants de Barcelona per no tenir la carta en català

Avatar photo

Segons ells, els restaurants "vulneren els drets lingüístics dels consumidors"

Ni una pandèmia ni una guerra a Ucraïna detenen qui té al català la seva màxima prioritat. La Plataforma per la Llengua recentment ha mobilitzat una seixantena de voluntaris per denunciar-los i assenyalar-los perquè al seu parer “vulneren els drets lingüístics dels consumidors”.

En aquesta ocasió s’han centrat en dos establiments de dues cadenes de restaurants a Barcelona” i per fer-ho afirmen: “les hem col·lapsat per no tenir la carta en català a disposició dels seus clients”. Sí, participen en grup i admeten col·lapsar-los amb la seva acció conjunta.

A més, l’entitat ha publicat el vídeo de l’acció, per si algú creu que aquestes accions són una llegenda urbana i que no es duen a terme a la ciutat comtal en aquests moments. De l’acció afirmen que “aconseguim reunir 55 denúncies dels 60 voluntaris participants que van actuar en un establiment de la plaça de Catalunya de Barcelona i en un restaurant d’una cadena del carrer d’Amigó de la mateixa ciutat”. La plataforma publica els noms de les dues cadenes per donar forma a la seva acció, a mig camí, entre la denúncia i l’escarmi públic. I que tothom pugui saber on no hi ha una carta en català per poder anar a dinar.

L’acció organitzada per Plataforma per la Llengua Barcelona buscava una nombrosa quantitat de denúncies i com estava previst ha propiciat que l’Agència Catalana del Consum hagi iniciat el procés de denúncia administrativa contra els dos establiments perquè aquestes empreses rectifiquin i tinguin a disposició dels consumidors de forma immediata la carta en català”, tal com estipula el Codi de consum de Catalunya”. Sense que el mal tràngol a què sotmeten els treballadors de les empreses objecte de les seves accions els hagi tret el somni a cap dels participants- voluntaris, que es desprèn que consideren que la defensa de la “llengua” es pot dissociar de les dramàtiques situacions que han viscut i viuen els establiments de restauració de la ciutat, en conjunt.

L’acció afirmen que “es va dur a terme després de valorar prèviament l’atenció de diferents establiments”, va començar “quan els voluntaris, en parelles i grups de tres, van anar entrant de forma escalonada als establiments, fins que es van omplir de gom a gom, demanant cartes i informació fixa que no s’oferien en català”.

Els grups de “voluntaris valents” després de la fita aconseguida “es van dirigir als treballadors per demanar-los la informació en català i en tots els casos els restaurants no la tenien. Això va fer que els participants exigissin els fulls de reclamació als treballadors per denunciar a bloc la vulneració dels seus drets lingüístics”.

Posteriorment, la Plataforma va fer arribar les denúncies dels voluntaris-clients a l’Agència Catalana de Consum, que, després del procediment d’inspecció, segons informa la mateixa Plataforma “ja ha iniciat la denúncia administrativa contra tots dos establiments”. La Plataforma per la Llengua a més afirma que continuarà duent a terme accions com aquesta.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

L’Escola per l’Art i la Cultura de Tarragona estrena nou espai web

Notícia següent

Desallotjada la Casa Àfrica de Barcelona

Notícies relacionades