La connexió del tramvia per la Diagonal fa un pas clau: Aprovació inicial dels projectes entre Verdaguer i Francesc Macià

La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge dona llum verda als projectes de la segona fase de renovació de la Diagonal, amb la construcció del tramvia i el desdoblament del col·lector

21 d'octubre de 2025 a les 18:08h
Actualitzat: 21 d'octubre de 2025 a les 18:24h

Tira endavant la tramitació dels projectes per enllestir la connexió del tramvia per la Diagonal, entre Verdaguer i Francesc Macià. Tal com va anunciar l’alcalde Jaume Collboni abans de l’estiu, el Govern municipal ha dut a aprovació els projectes de reurbanització de la Diagonal i desdoblament i ampliació del col·lector per tal d’enllestir la connexió de les xarxes tramviàries. La Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge ha aprovat inicialment els dos projectes amb els vots favorables del Govern municipal (PSC), BComú i ERC, i, pel que fa al col·lector, també amb el vot a favor de Junts i Vox. Ara s’obre ara el pertinent període d’exposició pública abans de dur els projectes a aprovació definitiva al Plenari del Consell Municipal.

La connexió de les xarxes del Trambaix i del Trambesòs és un dels projectes claus de futur de la ciutat per incrementar l’oferta de transport públic i reduir la dependència del vehicle privat, tal com estableix el Pla de Mobilitat Urbana de l’Ajuntament per als pròxims anys. L’objectiu, transvasar 250.000 desplaçaments diaris per feina que avui es fan en vehicle privat al transport públic. Des de la posada en marxa del perllongament del Trambesòs fins a Verdaguer, la demanda del Trambesòs s’ha incrementat un 35%, i segons l’Enquesta de Serveis Municipals, el servei rep una nota de 8,2 entre els seus usuaris.

Tant el foment del transport públic com la millora d’infraestructures que permeten una ciutat més resilient, són puntals i objectius del Pla Clima, el full de ruta municipal per fer front als efectes del canvi climàtic. El Pla Clima és la concreció de les mesures necessàries amb 1.800 milions d’inversió fins al 2030 en mesures d’adaptació i mitigació. Aquesta eina, que posa la salut de la ciutadania al centre aposta per una transició ecològica justa a la ciutat, que arribi a tothom i a cada barri, amb l’objectiu de reduir més d’un milió de tones de CO₂ en 5 anys i així frenar els efectes del canvi climàtic.

En el debat a la Comissió, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, responsable de l’àrea d’Urbanisme, Acció Climàtica, Mobilitat, Serveis Urbans i Pla de Barris, ha destacat que “avui fem un pas més per tancar el cercle, connectar el Trambaix i el Trambesòs i dotar Barcelona d’una xarxa ambientalment clau”. “És una transformació de gran abast, una Diagonal amb més vida, més verd, un salt d’escala per al transport públic per la gran Barcelona, amb un increment previst de 117.000 nous usuaris i usuàries al dia”, ha assenyalat Bonet.

planol tranvia barcelona

La Diagonal, un gran eix metropolità de mobilitat sostenible

El projecte executiu de la reurbanització de l’avinguda Diagonal té com a objectiu principal completar la transformació d’una de les vies més emblemàtiques de la ciutat en un eix metropolità de mobilitat sostenible, espai per als vianants i verd urbà. En xifres, la intervenció comprèn un tram de 2,8 quilòmetres i implica un àmbit de 115.000 metres quadrats. La renovació suposa incrementar en 16.000 metres quadrats l’espai de vianants, guanyar 18.900 metres quadrats de verd i destinar un total de 8.700 metres quadrats, 1.800 més que actualment, a espai ciclable, amb un carril bici bidireccional de 4 metres d’ample.

Els projectes de reurbanització i del col·lector es divideixen en tres lots diferenciats, a més de tres lots més corresponents a la superestructura, sistemes i energia tramviària, i es faran en una sola licitació de les obres. En resum, la inversió de l’Ajuntament de Barcelona serà de 62 milions d’euros per al col·lector i 53 milions d’euros per la reurbanització entre el passeig de Sant Joan i l’avinguda de Sarrià, i la inversió de la Generalitat serà de 80 milions d’euros, corresponents a la infraestructura i superestructura tramviàries. El termini previst d’execució de les obres és de 40 mesos.

  • Passeig de Sant Joan – Passeig de Gràcia

En aquest tram es dona continuïtat a la reurbanització ja executada en el tram immediatament anterior, entre el passeig de Sant Joan i el carrer de Sardenya. Es renovarà tota l’avinguda de façana a façana amb una secció que situa la plataforma tramviària i el carril bici al tronc central, separats per un parterre. Les voreres actuals de només 2 metres en alguns trams s’amplien fins a uns 7,5 metres, cosa que significa un guany notable per als vianants. El trànsit motoritzat es redueix a dos carrils per sentit i queda situat als laterals, de 5,20 metres, entre dues fileres d’arbres. En aquest àmbit hi haurà la parada de Diagonal – Cinc d’Oros, entre el passeig de Gràcia i el carrer de Pau Claris.

mapa passeig de gracia tranvia barcelona

 

passeig de gracia barcelona
  • Passeig de Gràcia – Plaça de Francesc Macià

En aquest àmbit el projecte reserva la intervenció al tronc central de la Diagonal, mantenint les voreres de 7,5 metres renovades i ampliades el 2015. La configuració del tronc central donarà continuïtat al tram anterior incorporant el tramvia i el carril bici, i els laterals passaran a tenir dos carrils de circulació, perdent els carrils bici unidireccionals que hi discorren avui. En aquest àmbit hi haurà dues parades de tramvia, a Balmes i Casanova. També en aquest àmbit s’habilitarà una plataforma compartida de bus i tramvia entre la Via Augusta i el passeig de Gràcia.

passeig de gracia plaça francesc macia tranvia bcn
  • Plaça de Francesc Macià – Avinguda de Sarrià

En aquest tercer tram s’hi preveuen tres intervencions de reurbanització puntuals per dur a terme la connexió amb el Trambaix, on avui hi ha l’estació terminal a la Diagonal, al costat Llobregat de la plaça. D’una banda, es reformarà el perímetre de la plaça per renovar les voreres, posar-hi nou arbrat i modificar el carril bici bidireccional existent al voltant de tota la plaça. El pas dels tramvies es preveu per la banda mar de la plaça.

plaça francesc macia sarrià tranvia bcn

El projecte també preveu la reforma de la parada, per tal que es converteixi en un intercanviador d’autobusos urbans i interurbans i el tramvia. La parada passa d’una secció de 10,90 metres amb andana central a una parada d’una secció de 13 metres amb andanes laterals. Per fer-ho possible es reordenaran els carrils del tronc central de la Diagonal des del carrer de Fra Luis de Granada i Francesc Macià: el bus hi guanyarà espai amb un doble carril bus i dos carrils en sentit sortida de la ciutat i dos carrils bus en sentit entrada. La circulació privada d’entrada a la ciutat quedarà situada als tres carrils del lateral.

I per connectar la nova configuració de carrils amb l’existent de la Diagonal, entre l’avinguda de Sarrià i Fra Luis de Granada es preveu implantar un pas de vehicles que redirigirà el trànsit privat en sentit entrada des del tronc central cap al lateral.

mapa carrils diagonal

El desdoblament del col·lector: un salt qualitatiu a la xarxa de clavegueram

Per la seva banda, el projecte del col·lector consisteix en una infraestructura imprescindible en un context d’emergència climàtica, i defineix les obres de desdoblament del col·lector de l’avinguda Diagonal entre el carrer de Girona i la plaça de Francesc Macià. Es tracta d’uns treballs necessaris que s’hauran de fer en el marc de la fase 2 de la unió del tramvia.

L’actuació donarà continuïtat a la intervenció del col·lector feta en la fase 1 i permetrà fer un salt qualitatiu a la xarxa de clavegueram de la zona, ja que entre altres millores es disminuirà el risc d’inundació i circulació d’aigua en superfície de l’avinguda i l’entorn i la màxima capacitat hidràulica guanyada serà de 60 m³/s.

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit