Comprar o llogar a Barcelona? La hipoteca és un 38% més barata, però exigeix 100.000€ estalviats

L'estudi revela que calen més de 100.000 euros d'estalvi per afrontar l'entrada i les despeses de la compra d'un pis de dues habitacions a la capital catalana

10 de març de 2026 a les 19:34h

Segons un informe publicat aquest dimarts pel portal immobiliari Idealista, la quota mensual d'una hipoteca per a un habitatge de dues habitacions a la ciutat de Barcelona resulta un 38% inferior respecte al preu mitjà del lloguer. Tot i això, l'estudi destaca que es requereixen uns estalvis propers als 103.172 euros per fer front a l'entrada i als costos vinculats a la transacció.

La plataforma calcula que el pagament mensual mitjà d'una hipoteca en aquesta capital és de 1.116 euros, mentre que el cost habitual del lloguer s'enfila fins als 1.794 euros. En altres ciutats catalanes, com Tarragona o Girona, les diferències també són notables: a Tarragona, la quota hipotecària és un 41% menor que el preu del lloguer, mentre que a Girona aquesta bretxa disminueix fins al 33%.

Dades específiques per províncies catalanes

A Tarragona, l'estudi indica que es necessiten aproximadament 44.132 euros d'estalvi inicial per obtenir una quota hipotecària mensual de 477 euros, una xifra un 41% inferior al cost mitjà del lloguer, situat en els 809 euros.

A Girona, en canvi, cal comptar amb uns estalvis de 60.374 euros per accedir a una quota hipotecària de 653 euros, davant dels gairebé 980 euros mensuals requerits pel lloguer habitual. Finalment, Lleida destaca com la capital catalana on menys diners cal acumular prèviament: només fa falta disposar de 35.581 euros. Allà, la diferència entre hipoteca i lloguer arriba al 45%, amb quotes respectives de 385 i 700 euros.

Anàlisi comparativa amb dades estatals

A nivell estatal, la mitjana espanyola situa el pagament mensual mitjà d'una hipoteca en uns 698 euros, considerablement inferior als 1.088 euros dels arrendaments residencials habituals; això suposa que la hipoteca és un 46% més barata en termes generals. No obstant això, els compradors han d'acumular una quantitat elevada per cobrir entrada i despeses associades: uns 64.568 euros.

Tendències generals en capitals espanyoles

L'informe també posa en relleu que en totes les capitals provincials analitzades arreu d'Espanya —excepte Sant Sebastià— el cost total associat a tenir una hipoteca (incloent-hi els estalvis previs) és inferior al preu del lloguer equivalent. En concret, només a Sant Sebastià es registra una situació inversa: allà la quota hipotecària supera el cost del lloguer en un 10%.

Sobre l'autor
Ismael Lobo
Ismael Lobo García
Veure biografia
El més llegit