Comencen les actuacions per naturalitzar i recuperar l’espai on conflueixen el riu Tort i el Ripoll

Es crearà un nou mirador per gaudir dels valors naturals i patrimonials de l’entorn

23 de novembre de 2025 a les 20:09h

L’Ajuntament de Sabadell ha iniciat aquesta setmana els treballs per restaurar ecològicament l’àmbit de l’aiguabarreig, és a dir l’espai on conflueixen el riu Tort i el Ripoll. Aquesta actuació, la primera que es fa en aquesta zona, representa un pas més en l’aposta de la ciutat per la preservació del medi natural i el foment de la qualitat ambiental al voltant del riu Ripoll i la seva conca.

Pel que fa al curs fluvial, es treballarà per reforçar l’estabilitat dels talussos i de la llera, i es construiran uns canals que connectaran els dos rius. També es construirà una bassa amb un espai específic pensat per afavorir la cria d’amfibis. A nivell de vegetació, s’eliminaran plantes invasores com la canya americana (arundo donax) i es plantaran diverses espècies autòctones per afavorir zones ombrívoles que actuïn de refugi per a la fauna.

D’altra banda, s’habilitarà un espai mirador vorejant el riu Tort, a la zona del camí de Can Buxó, des d’on es podrà observar el conjunt paisatgístic format pel Molí d’en Torrella, el parc fluvial i el Pont de la Salut com a escenari de fons. En aquest punt s’hi instal·laran bancs i plafons informatius per donar a conèixer els valors biològics, paisatgístics i patrimonials d’aquest entorn.

Els treballs, valorats en 126.983,36 € es duen a terme gràcies a una subvenció de 120.000 euros per part de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). En total, s’actua en una superfície de 8.450 m², principalment a les lleres i talussos compresos entre el pont del Camí de Can Buxó, l’arbreda de Can Bastida, l’esplanada al camí d’Horta d’Arraona, el gual del Molí d’en Torrella, el camí del marge dret del riu Ripoll i el Pont de la Salut.

Amb les actuacions realitzades, aquest espai quedarà connectat a la xarxa de recorreguts al llarg del riu, on precisament aquests dies també s’està actuant per millorar la seguretat i accessibilitat dels camins.

Retirada de canya americana

També aquests dies han començat els treballs per eliminar la canya americana en el tram comprès entre el gual de Sant Vicenç de Jonqueres i el Molí de l’Amat, actuant en una superfície d’uns 3.000 m². En aquest espai també s’hi plantaran diverses espècies autòctones herbàcies, arbustives i arbòries per tal de fomentar una vegetació de ribera pròpia. Aquesta actuació, que compta amb un pressupost de 48.227,58€, es fa en el marc de la subvenció rebuda per part de l’ACA pel manteniment de les lleres.

D’aquesta manera es dona continuïtat als treballs fets per la retirada de la canya americana en els últims anys i en diversos trams del Ripoll. El més recent, la tardor passada, entre l’horta de Can Quadres i Sant Oleguer, també en una superfície de prop de 3.000 m².

La canya americana és considerada com una espècie invasora pel seu ràpid creixement i la facilitat que té per ocupar grans extensions de terreny, en detriment de la vegetació autòctona. La seva presència també perjudica el desenvolupament de la fauna. 

Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit