Un de cada deu veïns de l'Àrea Metropolitana han patit conflictes veïnals aquest any

L’estudi revela que el soroll és la principal causa de conflictes veïnals i destaca sentiments de solitud en un terç dels residents a l’àrea metropolitana de Barcelona

21 d'abril de 2026 a les 10:26h

Un 9,6% dels habitants de l’àrea metropolitana de Barcelona han experimentat problemes amb els seus veïns durant els últims dotze mesos. Aquesta dada es desprèn de l’Enquesta de Convivència i Relacions Veïnals 2024, publicada aquest dimarts per l'Institut Metròpoli, amb finançament de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Entre les molèsties més habituals, destaca el soroll, que afecta un 46,1% dels casos reportats.

A més del soroll, altres motius freqüents són les discussions (14,7%) i la brutícia o deficient manteniment d’espais comuns (11,6%). En la majoria d’aquests conflictes —en concret tres quartes parts— la resolució es produeix informalment entre els mateixos veïns. El recurs a instàncies institucionals resulta menys habitual.

L’impacte de la brutícia i altres factors en la convivència

El 44,5% dels participants creu que la brutícia pot limitar seriosament una bona convivència al barri. Altres aspectes que també generen dificultats són la circulació intensa de vehicles (33,3%) i la manca d’espais adequats per socialitzar (19,2%).

Sentiments de solitud i exclusió afecten un terç dels residents

L’informe apunta que un 35% dels residents s’ha sentit sol o exclòs almenys una vegada durant l’últim mes. De fet, un 9,8% reconeix haver experimentat aquesta sensació amb freqüència. Aquest fenomen és especialment present entre els joves d’entre 16 i 29 anys; l'11,7% d’aquest grup declara sentir-se sovint sol o exclòs durant els darrers trenta dies. Les persones majors de 75 anys registren xifres similars.

D’altra banda, pel que fa al gènere hi ha diferències notables: les dones manifesten aquest sentiment sovint en un 12,3%, mentre que només el 6,9% dels homes ho expressa amb aquesta freqüència.

Avaluació general del barri: comunicació i equipaments ben valorats

L’enquesta realitzada a 3.183 persones, entre el 19 d’octubre i el 29 de novembre del 2026 a l’àrea metropolitana barcelonina, també mostra percepcions positives sobre diversos aspectes dels barris on viuen:

  • 91,9%: consideren que tenen bona connexió amb transport públic.
  • 86,2%: valoren positivament la presència d’espais verds i parcs.
  • 85,1%: opinen que són barris adequats per als infants.
  • 76,8%: aprecien una oferta suficient d’equipaments públics.

No obstant això, s’observa certa insatisfacció pel grau de vitalitat del barri (aquest indicador se situa en un