Betim Budzaku: “Tenir totes les pistes d’Andorra en un forfet és un gran avantatge”

El turisme té un gran pes en l’economia andorrana. Conscients d’aquesta rellevància, el país intenta diversificar els seus mercats, potenciant àmbits com la gastronomia, el comerç o el benestar. A més d’aquest valor afegit que pretén mostrar Andorra, aquest hivern compta amb previsions esperançadores, donat que totes les pistes d’esquí del país estaran disponibles sota un sol forfet. Betim Budzaku, director general d’Andorra Turisme, fa un balanç de la temporada d’estiu i ens parla dels objectius de cara un hivern encoratjador.

 

Quin balanç fa de la temporada d’estiu?
Honestament, ha sigut molt bona. Estem sortint d’una pandèmia -de fet, encara no n’hem sortit del tot- i tenim una de les millors xifres de la història d’Andorra. Agafàvem com a punt de referència el 2019, que va ser un any espectacular, i no estàvem massa segurs si podríem arribar al nivell. Hem recuperat el mercat espanyol i francès i hem començat a treballar amb els mercats centreeuropeus que ens han ajudat a tenir una temporada excel·lent.

 

Comenten que han de diversificar el seu turisme, més enllà de l’esquí. Un bon exemple és el Shopping Festival, que ha acabat fa poc. Com ha funcionat?
Sempre busquem fer esdeveniments per èpoques en què la gent no acostuma a venir a Andorra. Vam començar amb el tema d’hivern, que està més que consolidat, però les altres estacions de l’any també ens interessen. Un exemple és l’Andorra Shopping Festival, que va néixer amb la intenció de fer atractiva Andorra a l’octubre i novembre. Estem esperant les dades, però els primers imputs que tenim van ser espectaculars. Si mirem el que és més fàcil de mesurar, com l’ocupació hotelera, hem estat entre 85-90%, molt alta.

 

 

De cara a la temporada d’hivern, què aporta aquesta simplificació de l’oferta d’esquí?
Generem uns 2,6 milions de dies d’esquí i estem pràcticament al TOP5 mundial, el nostre punt de referència. La comunicació és complexa perquè fer conèixer una marca és un gran esforç, però Grandvalira és la marca més potent que tenim després d’Andorra. Per això, tenir la possibilitat d’anat a totes les pistes en un únic forfet és un gran avantatge i ens posa en una dimensió comunicativa molt senzilla. Combinem la marca d’Andorra amb la de Grandvalira.

 

Quina temporada d’hivern hem d’esperar?
Últimament sempre és sorprenent. La covid ho ha canviat tot. Quan no esperes que hi hagi tanta despesa en viatges, després veus que la gent ve igualment. És una incògnita global i nosaltres ens podem basar en la inversió que hem fet. Si el nivell de prereserves a l’hivern va en la mateixa línia que ara, tindrem un hivern espectacular. Ens fa por i respecte parlar d’això perquè no sabem com reaccionarà el mercat. Tot i això, hem començat molt bé, tenim neu, comptem amb una marca bona com Grandvalira Resorts i les reserves estan a un nivell espectacular. A l’abril farem balanç.