Restringeixen la circulació de patinets elèctrics i ‘segways’ per a turistes

Només podran desplaçar-se per dues rutes marcades a l'interior del districte de Ciutat Vella

0
821
Els vehicles de mobilitat personal i els cicles de més de dues rodes que tinguin un ús comercial no podran circular per l’interior de Ciutat Vella durant sis mesos i només podran desplaçar-se per dues rutes marcades que els permetran creuar el districte de nord a sud i d’est a oest. Patinets elèctrics, rodes elèctriques o ‘segways’ per a turistes són alguns dels vehicles que tindran el pas prohibit segons estableix el decret que ha signat l’Ajuntament de Barcelona i que entrarà en vigor en els propers dies. El consistori, que vol frenar la sobreocupació de l’espai públic a Ciutat Vella amb aquesta restricció, preveu començar a multar a finals de mes. “No sancionarem l’ús personal d’aquests vehicles, sinó que en restringim l’ús comercial, perquè és el que genera més saturació a Ciutat Vella”, ha puntualitzat la regidora del districte, Gala Pin.
L’Ajuntament de Barcelona no vol sancionar el pare que acompanya el fill a l’escola en un tricicle amb espai de càrrega ni el veí que es desplaça amb un patinet elèctric. Gala Pin ha insistit a diferenciar l’ús comercial i el personal d’aquests vehicles i ha destacat que els mitjans de mobilitat personal d’aquest tipus són “més sostenibles” que, per exemple, una moto. Per això el decret restrictiu a Ciutat Vella no afecta l’ús personal d’aquests vehicles, com també se n’escapen els de transport de mercaderies.

El decret afectarà, per tant, els vehicles que són de lloguer, amb els turistes com a principals destinataris. Concretament són, i d’acord amb la classificació establerta en l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, els patinets elèctrics petits, la roda elèctrica i la plataforma elèctrica (tipus A); els patinets elèctrics grans i ‘segways’ (tipus B) i els cicles de més de dues rodes per a activitats econòmiques o d’oci, coneguts com a ‘bicitaxis’ (tipus C).

Els vehicles afectats per la restricció només podran circular per dues rutes establertes a l’interior del districte. D’una banda, des de Portal de la Pau per passeig Colom, passeig d’Isabel II, Marquès de l’Argentera i passeig de Circumval·lació; de l’altra, per passeig de Picasso, de Lluís Companys, passeig de Pujades i fins a l’avinguda Meridiana.

Després que el decret surti publicat aquest dijous al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOPB), començarà el període d’exposició pública i recollida d’al·legacions, que durarà deu dies. Passat aquest període, es publicarà de forma definitiva i entrarà en vigor, al cap de quinze dies. Un cop passats els sis mesos de vigència de les restriccions, el consistori valorarà si allargar-les o introduir-hi modificacions.

Per garantir el compliment del decret, vuit agents cívics n’informaran sobre el contingut a la zona de la Barceloneta i una patrulla de la Guàrdia Urbana de Barcelona es dedicarà de forma específica a aquesta tasca, que se sumarà als altres agents que ja estan desplegats per aquest àmbit de la ciutat i que també treballaran per fer complir la normativa. L’aplicació es farà de manera progressiva i els agents donaran un període d’adaptació de quinze dies a les empreses, abans de començar a multar. Les sancions lleus seran de 100 euros; les greus podran arribar als 200 i les molt greus, als 500.

Pin ha destacat que l’espai públic de Ciutat Vella es troba “molt saturat” i que per això han volgut ser “més restrictius” amb aquests vehicles, després de les nombroses queixes dels veïns per la sobreocupació dels carrers. L’objectiu és alleugerir la pressió a l’espai públic del districte i millorar la convivència d’aquests vehicles amb els vianants a la ciutat.

La modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, que es va aprovar fa unes setmanes al ple municipal, va establir una regulació dels vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes a escala de ciutat. Tot i així, els districtes poden executar restriccions específiques en els àmbits amb més pressió, en la línia del que ara s’aplicarà a Ciutat Vella.

La ràpida proliferació d’aquests nous ginys, i un ús creixent de l’activitat econòmica i turística, conjuntament amb una regulació poc concreta a l’inici, han provocat incidents em la mobilitat, ja que vianants i ciclistes comparteixen espai amb vehicles de característiques molt diferents. L’objectiu de l’ordenança és resoldre els problemes de convivència a l’espai públic i fomentar una mobilitat sostenible i segura.

FER UN COMENTARI