Tres de cada quatre barcelonins aproven la gestió municipal

Avatar photo

L’Enquesta de Serveis Municipals 2021 revela que el 76,9% dels entrevistats aproven la gestió municipal puntuada amb un 5,9 de nota mitjana

L’Enquesta de Serveis Municipals 2021 confirma una millora dels indicadors després d’un any, el 2020, excepcional marcat per la pandèmia i amb una tendència generalitzada al pessimisme.

Més de tres quartes parts dels entrevistats (76,9%) aproven la gestió municipal, puntuada amb un 5,9 de nota mitjana, dues dècimes superior a la nota obtinguda en l’edició de l’any passat. L’Ajuntament de Barcelona continua sent la instància de govern més ben valorada, per damunt de la Generalitat (5,4) i del Govern espanyol que segueix suspenent amb un 4,7.

L’Enquesta de Serveis Municipals, amb 36 edicions fetes, és la principal eina demoscòpica de l’Ajuntament de Barcelona i consta de sis mil entrevistes fetes presencialment a la llar a persones majors de 18 anys. Des de 1985, l’enquesta recull l’opinió de la ciutadania d’aspectes rellevants de la ciutat i del barri, així com de la gestió municipal. En concret aquesta edició recupera el seu calendari habitual, i el treball de camp s’ha fet entre el 19 d’abril i el 6 de juliol de 2021, després que l’any passat s’hagués de retardar a la tardor a causa de la pandèmia. El gruix de les enquestes es van fer, doncs, abans de l’esclat de la cinquena onada de la Covid.

Pel que fa a la millora de la gestió municipal, el principal motiu per aprovar o suspendre la gestió municipal és la gestió política. La gestió administrativa és la segona causa adduïda entre els qui l’aproven, mentre que la gestió de la circulació ho és per als que suspenen. També es valora de manera positiva la gestió que l’Ajuntament fa dels seus diners: el 44% pensa que l’Ajuntament utilitza adequadament els seus recursos, per un 32% que creu que ho fa malament.

Els indicadors de ciutat mostren certa recuperació i hi ha optimisme de cara al futur

La percepció de l’evolució de la ciutat es recupera lleugerament si bé encara no s’han recuperat els nivells pre-pandèmics. El 53% creu que Barcelona ha empitjorat el darrer any, davant el 59% registrat el 2020, i el 29% considera que ha millorat, una xifra que era del 22% l’any passat.

La satisfacció de viure a la ciutat de Barcelona segueix una tendència de recuperació i, amb una nota de 7,5, presenta una augment de dues dècimes respecte a l’any passat. A banda de la preferència majoritària per viure al barri (el 54% es quedaria a viure al seu barri tot i poder-ne marxar), el 28% dels entrevistats afirmen que marxarien de la ciutat si ho poguessin fer,  una xifra que cau lleugerament respecte el 30% de l’any passat.

Més notable és la recuperació de les expectatives de futur de Barcelona, que el 63% considera positives, amb un increment de nou punts respecte a l’any passat i que retornen als alts nivells anteriors a la pandèmia. La baixada dels pessimistes és simètrica i el 24% (33% l’any passat) creuen que la ciutat empitjorarà.

 

La inseguretat perd força com a principal problema de la ciutat

Pel que fa als problemes de la ciutat, la inseguretat perd força com a principal problema.  Amb un 14,5% de les respostes presenta una baixada respecte als valors de 2019 i 2020, quan estava per damunt del 17%. L’accés a l’habitatge, l’atur i la neteja son les altres preocupacions destacades per la ciutadania, amb un  percentatge de respostes al voltant del 7%. Per contra, les mencions a la Covid cauen del 7,5% al 2,9%. El context de la pandèmia també es fa notar en el descens de les respostes relacionades amb el turisme, que segueix baixant fins arribar al 3,6%. Fa tan sols quatre anys, al 2017, era el principal problema de la ciutat amb el 15,6% de les respostes.

Pel que fa a les preocupacions personals, les persones entrevistades mostren cert neguit  per la seva situació econòmica. L’atur i les condicions de treball, amb un 15,8% de les respostes, i els problemes econòmics, amb un 7,2%, apareixen en el primer lloc. No hi ha, però, una diferència molt significativa respecte als anys anteriors de la pandèmia i, sobretot, no arriba als nivells de la crisi econòmica de fa deu anys, quan aquests temes eren la preocupació prioritària de la meitat dels entrevistats.

Bona nota pel conjunt de serveis municipals

En conjunt la ciutadania valora i atorga una bona puntuació als diferents serveis municipals. Dels vint-i-sis serveis sobre els que s’ha demanat valoració, només un, l’aparcament, suspèn, deu obtenen un notable i onze més una nota entre 6 i 7. Els bombers i les biblioteques continuen sent els serveis més ben valorats (8,2 i 7,8 respectivament). Mercats, centres cívics, transport públic –autobús, tramvia i metro-, recollida d’escombraries i enllumenat públic són els altres serveis també valorats amb un notable.

La tendència general és a la millora en les valoracions i és prou rellevant la millora de serveis estratègics com ara la seguretat i els serveis de neteja; la seguretat a la ciutat passa del 5,2 al 5,4 i la seguretat al barri del 5,7 al 5,8. Més notable és la millora de la neteja dels carrers, que es recupera de la inflexió de l’any passat i passa del 6,1 al 6,4.

Serveis que s’havien vist condicionats per la pandèmia (biblioteques, metro, autobús o serveis d’informació ciutadana) recuperen enguany les bones valoracions, amb una excepció: les festes populars, encara amb un funcionament anòmal a causa de la crisi sanitària.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La 8a edició del festival NEU! comptarà amb una vintena de concerts i s’allargarà durant dos mesos

Notícia següent

Moren almenys quatre nens pel naufragi d’una pastera

Notícies relacionades