El 31% dels ciutadans –tant vianants com conductors de cotxes, motos o bicicletes– realitzen maniobres o comportaments irregulars quan es desplacen pels carrers de Barcelona, segons un estudi del RACC que analitza la convivència entre els diferents mitjans de transport a la ciutat i que s’ha presentat aquest dimarts. La infracció més estesa és no aturar-se completament a l’estop, ja que incompleixen la norma el 77% dels cotxes, el 92% de les motos i el 94,8% de les bicicletes. L’estudi també posa de manifest que el risc d’accident als carrers secundaris és el triple que a les artèries principals de la ciutat, amb normes estrictes i una convivència més ordenada. A la xarxa no bàsica, la relaxació de les interaccions entre mitjans de transport provoca més accidents.
Els motoristes són el col·lectiu que se sent més insegur (23%) i alhora és el que comet un nombre més alt d’infraccions perilloses, segons l”Auditoria RACC de Convivència’. També és el que pateix més mortalitat, amb 99 víctimes entre el 2010 i el 2016. La indisciplina de la bicicleta, l’ús de la qual ha augmentat de forma significativa en els darrers anys, és la més elevada, si bé no representa un perill tan alt d’accident. En els vianants, la sensació d’inseguretat disminueix en les franges de més edat (21%).
Pel que fa als cotxes, destaca el seu comportament irregular, ja que a la xarxa bàsica les infraccions ronden el 4-5% i es disparen fins al 30% als carres secundaris o sense regulació semafòrica. Els cotxes són els més respectuosos amb les normes de circulació, però les seves infraccions, les més perilloses.