El Saló Internacional de la Logística de Barcelona (SIL Barcelona), organitzat pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) i considerada una de les fires referents al món dedicada a la Logística, Transport, Intralogística i Supply Chain, ha realitzat el XV Baròmetre del Círculo Logístico SIL 2025 que analitza en profunditat els reptes i les necessitats de les empreses del sector logístic. L’estudi ha comptat amb la col·laboració de 1.026 professionals que ocupen càrrecs directius i de responsabilitat en departaments de Logística o Supply Chain a Espanya, especialitzats en diferents sectors de la indústria.
La captació i retenció de talent, el gran repte del sector
Una de les principals conclusions del XV Baròmetre del Círculo Logístico del SIL 2025 és que la captació i la retenció de talent continua sent un dels grans reptes que preocupa a les empreses del sector. El 63,9% dels professionals que han participat en l’estudi afirmen tenir dificultats per trobar personal qualificat i el 28,6% no sempre aconsegueix trobar el perfil que busca. Únicament el 7,5% considera que li resulta relativament fàcil cobrir les vacants.
El 91,7% de les empreses confien en la IA per millorar els seus resultats
Una altra de les conclusions a assenyalar és la irrupció de la Intel·ligència Artificial en la logística i la confiança que les empreses del sector dipositen en aquesta tecnologia. El 91,7% de les persones enquestades considera que la IA pot optimitzar la seva operativa en gran mesura. Més concretament, el 33,9% creu que la IA pot contribuir molt a millorar els seus resultats, mentre que el 57,8% confia que pot fer-ho bastant.
En aquesta mateixa línia, el 76,3% de les empreses que han participat en l’estudi contemplen la incorporació de IA a la seva empresa. De fet, el 44,9% d’elles ja compta amb alguna eina IA, mentre que el 31,4% assegura estar en això.
Qualitat, experiència i flexibilitat versus rapidesa
El XV Baròmetre del Círculo Logístico SIL 2025 reflecteix també que la qualitat (90,8%), l’experiència (76,1%) i la flexibilitat (74,6%) no són només els aspectes més valorats per part de les empreses consumidores de logística, sinó que a més incrementen el seu interès en un 1,4%, un 9,7% i un 17,3%, respectivament.
Per la seva banda, aspectes com la rapidesa perden valor, havent estat destacada només pel 28,4% dels professionals enquestats, situant-se 1,2 punts per sota respecte als resultats de l’edició anterior de l’estudi.
El 77% de les empreses aposten per les startups
Una altra de les conclusions de l’estudi és que les startups estan aconseguint fer-se un lloc en el sector logístic, amb el suport del 77% dels professionals preguntats. El 24,8% de les empreses participants en l’enquesta ja col·labora amb alguna i el 52,2% considera que podria ser positiu contractar o externalitzar serveis a empreses emergents especialitzades en logística. Així mateix, el 15,9% encara ho està valorant, atès que els genera dubtes.
Qualitat, eficiència i compromís preocupen el sector
Pel que fa a les preocupacions de les empreses, al XV Baròmetre del Círculo Logístico SIL 2025, destaquen la qualitat del servei (21,2%), l’eficiència i l’optimització de costos i estocs (15,7%) i la puntualitat i el compromís (14,4%). En contraposició, algunes preocupacions històriques com la morositat (0,3%) passen pràcticament desapercebudes entre els professionals enquestats.
Enginyers, graduats i experts en logística: els més buscats
Pel que fa als perfils més buscats per cobrir llocs de responsable de logística, els enginyers (28%), graduats en logística (25,7%) i experts en logística independentment dels seus estudis (21,4%), continuen sent els més demandats, encara que l’interès d’aquests últims descendeix un 6,2% respecte a l’últim estudi, mentre incrementa l’interès per altres perfils com els graduats en ADE (11,8%), que es situa 2,5 per sobre del resultat obtingut el 2024.
Un sector compromès amb els ODS 5, 8, 9, 12 i 17
Respecte a la seva vinculació amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), les empreses participants en l’enquesta s’identifiquen amb: ODS 5 Igualtat de gènere (24,6%), ODS 12 Producció i consum responsables (22,5%), ODS 8 Treball decent i creixement econòmic (20,5%), ODS 9 Indústria, innovació i infraestructura (20,3%) i ODS 17 Aliances per assolir els objectius (12,1%).
El futur passa per automatitzar, col·laborar i estandarditzar la informació
Finalment, entre els aspectes considerats essencials en la logística del futur, tot i que baixa 4,8 punts respecte a l’any anterior, l’automatització de les operacions (26,4%) continua sent el més destacat, seguit de la col·laboració en matèria de transport (18,6%) l’interès del qual respecte al 2024 també decreix un 8,9%. Destaca també la consideració que obté l’intercanvi d’informació estandarditzada (19,7%), encara que també decreix un 2,9, i la major agilitat en qüestions administratives (13,3%).