La bicicleta és l’únic transport que supera els nivells prepandèmia

El teletreball i la covid castiguen ara el transport públic però no provocaran un descens estructural, segons l'ATM

La bicicleta és l’únic mitjà de transport que supera els nivells prepandèmia amb pics de demanda que superen en un 20% les dades d’abans de la covid, segons ho ha constatat l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en un webminar aquest divendres.
En canvi, el transport públic continua sense recuperar-se i la demanda es manté a la meitat de l’habitual. El vehicle privat s’utilitza un 20% menys des de l’inici de la covid. Malgrat que la por als contagis, la disminució de la vida social i el teletreball castiguin a curt termini l’ús del transport públic, i que es pot traslladar en una disminució d’un 20% de la demanda, l’ATM confia que a llarg termini no es veurà un descens estructural i es mantindran les seves previsions d’usuaris.
El director de l’àrea de mobilitat de l’ATM, Lluís Alegre, ha assegurat en una jornada online que “la mobilitat d’oci es recuperarà” així com els desplaçaments relacionats amb els estudis. El component que pot quedar més tocat és el de la mobilitat laboral que es pot substituir per teletreball, que “no és majoritària”.

“Hi haurà un petit retard, però arribarem a nivells semblants als que tenim planificats perquè hi ha altres elements, com les polítiques de mobilitat sostenible que s’estan aplicant de manera molt potent. (…) A curt termini sí que tindrem una caiguda d’aquest valor (un 20%) però a llarg termini la incidència serà molt poca”, ha afegit Alegre.

El 83% de les empreses reclama millores a la xarxa pública

L’ATM ha presentat un estudi de mobilitat laboral en temps de pandèmia elaborat a partir d’entrevistes a 250 empreses per determinar com està impactant la covid en els desplaçaments dels treballadors. Dos terços de les empreses implementen teletreball regular; un terç de les enquestades han reduït radicalment tots els desplaçaments i una de cada 10 ha deixat enrere l’horari fix per fer-ne un de flexible.

En línia amb les previsions de l’ATM, es preveu que un cop superada la crisi sanitària aquesta reducció de la mobilitat de treballadors es situarà en un punt intermedi entre la situació actual i la d’abans de la covid. Les empreses preveuen continuar fent teletreball i reduir els viatges per visites o reunions que no siguin prioritaris. L’estudi també ha detectat que el 3% de les empreses han fet recomanacions específiques a la plantilla de no fer servir el transport públic.

De cara al futur, el 83% de les empreses reclamen millores en el transport públic, en la freqüència i en les connexions a punts allunyats del centre. Prop de la meitat (48%) de les companyies exigeixen ajudes per aparcaments de vehicles, especialment per als cotxes. La meitat dels centres de treball tenen dificultats d’aparcament i els Park&Ride en estacions de tren properes als domicilis dels treballadors consideren que és una bona solució. D’altra banda, hi ha expectatives d’ajuda per nous punts de recàrrega per a vehicles elèctrics, més carrils bici o per ajudes a la compra de patinets o bicicletes en el 33% de les empreses enquestades.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

La Bisbal d’Empordà renova la declaració de municipi turístic a efectes dels horaris comercials

Notícia següent

L’Espai Jove de Constantí torna a obrir portes

Notícies relacionades