El servei d’atenció a violència masclista de Barcelona ha atès de mitjana 537 dones cada setmana durant el confinament

L'Ajuntament elabora unes guies per a dones víctimes i xarxes veïnals davant d'una possible agressió

El Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA) de l’Ajuntament de Barcelona, especialitzat en violència masclista, ha atès 537 dones de mitjana cada setmana des de l’inici del confinament. S’inclouen les que s’hi han dirigit de forma presencial (82) i les que s’ha contactat per telèfon proactivament per fer seguiment. També s’han produït 6 nous acolliments d’unitats familiars, i atès un total de 13 urgències en 15 dies, mentre que abans de l’estat d’alarma s’estaven atenent de mitjana entre 4 i 6 urgències al dia. Mentre que els serveis es consideren essencials i continuen funcionant, el consistori ha elaborat unes guies amb consells per a dones víctimes i xarxes veïnals davant d’una possible agressió.

Són les guies ‘Barcelona Antimasclista’ i tenen com a objectiu prevenir la violència masclista en situació de confinament domiciliari a partir de l’experiència de l’atenció a les violències masclistes.

D’una banda, inclou informació pràctica sobre mesures autoprotecció i instruccions de sortida per a dones que estan en situació de risc, amb alguns consells senzills i clars de quins passos seguir. Es recomana, per exemple, baixar-se l’app del ‘My 112’ i parlar cada dia amb una persona de confiança.

De l’altra, també hi ha recomanacions de caràcter comunitari: què fer i què no fer, dirigit a ciutadania en general, a xarxes veïnals i a comerços, amb instruccions senzilles del que es pot fer per detectar i donar suport a situacions d’aquest tipus. Entre els consells hi ha no desentendre’s d’una persona que se sap que pateix violència masclista i, per contra, mantenir-hi contacte i generar-hi un vincle.

En paral·lel, l’Ajuntament de Barcelona contactarà proactivament amb les xarxes comunitàries i de barri existents per donar-los indicacions de detecció i prevenció de violència masclista, informació de serveis i distribuir eines i guies d’actuació.

Telèfon d’assessorament jurídic

Des de l’1 d’abril, l’ajuntament ha habilitat un telèfon de 10h a 18h perquè les dones puguin resoldre qüestions específiques vinculades a temes laborals, guarda de menors, sistema judicial o violència masclista, entre altres.

Altres serveis

La resta de serveis de l’àrea de Feminismes: els Punts d’informació i atenció a les dones, el serveis socioeducatius de l’Agència Àbits i la Unitat municipal contra el tràfic d’éssers humans continuen actius telemàticament i han atès una mitjana de 838 dones cada setmana.

En aquest període també es garanteixen les places d’allotjament d’urgència per a dones que pateixin violència masclista mitjançant el recurs tant a pensions com a pisos turístics mitjançant l’acord amb l’operador Apartur que permet sumar 200 pisos per atendre a famílies vulnerables si és necessari.

Pel que fa a l’atenció als homes, s’amplia l’horari d’atenció telefònica del Servei d’Atenció a Homes per la promoció de relacions no violentes (SAH), recurs especialitzat per a homes que desitgen canviar les seves relacions personals per evitar l’ús de qualsevol tipus de violència, que ara s’amplia per a qualsevol home que es trobi en dificultats per a gestionar emocionalment el confinament derivat de l’estat d’alarma pel virus COVID-19.

Treballadores de la llar

El consistori també ha habilitat serveis telefònics pensats per a treballadores de la llar de 6h a 24h per oferir suport emocional i atenció psicològica, un telèfon per fer consultes i resoldre dubtes sanitaris de protecció davant la covid-19, així com un telèfon per assessorar jurídicament sobre drets laborals en qüestions relacionades exclusivament amb l’emergència sanitària.

A més, s’ha posat a disposició de les famílies contractadores un telèfon de referència per assessorar-les sobre el que es pot oferir a les persones contractades en matèria laboral, davant la crisi del COVID-19.