D’una banda, inclou informació pràctica sobre mesures autoprotecció i instruccions de sortida per a dones que estan en situació de risc, amb alguns consells senzills i clars de quins passos seguir. Es recomana, per exemple, baixar-se l’app del ‘My 112’ i parlar cada dia amb una persona de confiança.
De l’altra, també hi ha recomanacions de caràcter comunitari: què fer i què no fer, dirigit a ciutadania en general, a xarxes veïnals i a comerços, amb instruccions senzilles del que es pot fer per detectar i donar suport a situacions d’aquest tipus. Entre els consells hi ha no desentendre’s d’una persona que se sap que pateix violència masclista i, per contra, mantenir-hi contacte i generar-hi un vincle.
En paral·lel, l’Ajuntament de Barcelona contactarà proactivament amb les xarxes comunitàries i de barri existents per donar-los indicacions de detecció i prevenció de violència masclista, informació de serveis i distribuir eines i guies d’actuació.
Telèfon d’assessorament jurídic
Des de l’1 d’abril, l’ajuntament ha habilitat un telèfon de 10h a 18h perquè les dones puguin resoldre qüestions específiques vinculades a temes laborals, guarda de menors, sistema judicial o violència masclista, entre altres.
Altres serveis
La resta de serveis de l’àrea de Feminismes: els Punts d’informació i atenció a les dones, el serveis socioeducatius de l’Agència Àbits i la Unitat municipal contra el tràfic d’éssers humans continuen actius telemàticament i han atès una mitjana de 838 dones cada setmana.
En aquest període també es garanteixen les places d’allotjament d’urgència per a dones que pateixin violència masclista mitjançant el recurs tant a pensions com a pisos turístics mitjançant l’acord amb l’operador Apartur que permet sumar 200 pisos per atendre a famílies vulnerables si és necessari.
Pel que fa a l’atenció als homes, s’amplia l’horari d’atenció telefònica del Servei d’Atenció a Homes per la promoció de relacions no violentes (SAH), recurs especialitzat per a homes que desitgen canviar les seves relacions personals per evitar l’ús de qualsevol tipus de violència, que ara s’amplia per a qualsevol home que es trobi en dificultats per a gestionar emocionalment el confinament derivat de l’estat d’alarma pel virus COVID-19.
Treballadores de la llar
El consistori també ha habilitat serveis telefònics pensats per a treballadores de la llar de 6h a 24h per oferir suport emocional i atenció psicològica, un telèfon per fer consultes i resoldre dubtes sanitaris de protecció davant la covid-19, així com un telèfon per assessorar jurídicament sobre drets laborals en qüestions relacionades exclusivament amb l’emergència sanitària.
A més, s’ha posat a disposició de les famílies contractadores un telèfon de referència per assessorar-les sobre el que es pot oferir a les persones contractades en matèria laboral, davant la crisi del COVID-19.