El Port de Barcelona intensificarà els treballs en l’àmbit social de la sostenibilitat

Mercè Conesa, presidenta del Port de Barcelona, ha explicat que s’establiran prioritats estratègiques en sostenibilitat per equilibrar la rellevància de les diferents dimensions: mediambiental, econòmica i social

El Port de Barcelona establirà prioritats estratègiques en sostenibilitat per equilibrar la rellevància de les seves diferents dimensions: mediambiental, econòmica i social. Així ho ha anunciat avui la seva presidenta, Mercè Conesa, durant la presentació de l’estudi ‘La integració de la sostenibilitat al Port de Barcelona 1992-2020’, realitzat per la Càtedra de LideratgeS d’Esade.
Mercè Conesa ha explicat que en els últims anys s’ha posat l’accent en el desenvolupament de l’àmbit mediambiental i ara es treballarà en l’àmbit social. “En un primer moment, la sostenibilitat s’entenia relacionada amb el medi ambient però aquesta sostenibilitat ha d’abraçar tota l’acció que l’autoritat portuària desenvolupa i, per tant, també la perspectiva econòmica i social”. Exemple d’això és un dels objectius prioritaris del IV Pla Estratègic 2021-2025 del Port de Barcelona: l’increment dels llocs de treball en el recinte portuari, passant dels actuals 37.000 a més de 40.000 en cinc anys. I també, com ha explicat la presidenta, l’elaboració del nou Pla d’Igualtat 2022-2025, ​​“que aprovarem en els pròxims mesos”.
La presidenta del Port de Barcelona ha manifestat que, en el marc de la sostenibilitat ,“volem potenciar la visió de conjunt, de Comunitat Portuària, mitjançant processos participatius que contribueixin a enfortir i cohesionar a tot el grup al voltant de principis i valors àmpliament compartits”. I ha afegit que “port i ciutat han de revisar la seva relació regularment” per donar resposta a les necessitats dels ciutadans.
Els ambaixadors
Per donar a conèixer més àmpliament el Pla de Sostenibilitat entre totes les empreses i professionals de la Comunitat Portuària, el Port de Barcelona compta amb una nova figura, els ambaixadors de sostenibilitat, professionals de la pròpia Comunitat Portuària molt compromesos que, des de fa uns mesos, contribueixen a aquesta difusió, ha explicat Àngel Castiñeira, director de la Càtedra de LideratgeS d’Esade i presentador de l’acte. Sobre els ambaixadors, Mercè Conesa ha recordat la necessitat d’aconseguir “la implicació de tota la comunitat portuària amb la sostenibilitat”.
L’estudi elaborat per la Càtedra LideratgeS d’Esade analitza la incorporació de la sostenibilitat al Port de Barcelona entre 1992 i 2020 i anticipa els reptes de futur per a l’activitat portuària i el seu impacte en la societat. Aquest treball destaca l’evolució del compromís del Port de Barcelona amb la sostenibilitat, des d’una perspectiva orientada primerament a la protecció de l’entorn a una mirada més àmplia i integral, que incorpora aspectes econòmics, socials i de governança, i que aborda les relacions amb els seus principals grups d’interès.
30 anys de sostenibilitat
El document recull algunes de les fites més importants que ha viscut el Port de Barcelona en matèria de sostenibilitat: la creació, fa 30 anys, de la Gerència Urbanística Port Vell per fer realitat el somni d’obrir el port a la ciutadania; la constitució, el 1993, del Consell Rector del Pla de Qualitat, que anys més tard canviaria el seu nom per Consell Rector per a la Promoció de la Comunitat Portuària i que suposava prendre consciència plena que el Port de Barcelona no és una autoritat portuària, sinó que és una comunitat formada per mig miler d’empreses i 37.000 treballadors; la posada en marxa, el 1995, del departament de Medi Ambient del Port de Barcelona, el primer de les seves característiques en crear-se en el sistema portuari espanyol; o el llançament, l’any 2016, del primer Pla de Sostenibilitat Sectorial, el que convertia a Barcelona en el primer port del món en disposar d’un pla d’aquest tipus que reuneix tota la Comunitat Portuària.
Durant l’acte, Àngel Castiñeira ha destacat com el Port de Barcelona ha aconseguit passar de ser un actor reactiu a ser un actor transformador i líder, tant per la ciutat com pel Mediterrani: “És un exemple que avui podem fer les coses millor, millorant també la situació del planeta i de les persones”.
L’acte de presentació de l’estudi també ha comptat amb la presència d’Alba Cabañas, assessora estratègica en sostenibilitat i directora de LabEcoinnova, i Arnau Queralt, director del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya (CADS). Tant Queralt com Cabañas han coincidit en la gran responsabilitat que el Port de Barcelona té com a “infraestructura de país”, com l’ha qualificat el director del CADS. “Un port ha de ser, per sobre de tot, sostenible econòmicament. Però sí que és veritat que els ports ja no són ens aïllats de l’entorn. I, en el cas del Port de Barcelona, és un òrgan vital, como hem vist en l’època de pandèmia”, ha incidit Alba Cabañas.
En opinió de la directora de LabEcoinnova, “el Port de Barcelona s’està convertint en un actor que pot arribar a marcar tendències, en la línia de ports tan referents com Rotterdam, per exemple, que és un agent actiu en la transformació de l’economia circular d’Holanda”. Aquest “canvi de rol de defensa de posició a motor tractor s’estableix al IV Pla Estratègic” i un exemple és l’economia blava, segons la presidenta del Port de Barcelona. “Si som capaços de tenir una mirada global, disposem entre tots d’una oportunitat. Els ports estem clarament en un procés de descarbonització. Hem de diversificar la nostra activitat i ens hem de plantejar ara com fer-ho”, ha manifestat Mercè Conesa.