Campanya del transport públic per ser l’eix de la mobilitat a l’àrea de Barcelona

L’ATM ha presentat les mesures de seguretat que s’han desenvolupat conjuntament durant la pandèmia amb les Administracions i els Operadors de transport públic, per garantir en tot moment la prestació del servei de manera segura

temps lectura-Temps de lectura: 4 minuts

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en col·laboració amb les seves administracions consorciades, Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, Àrea Metropolitana de Barcelona AMB, i Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà -AMTU-, i els diferents operadors de transport públic urbans, metropolitans i interurbans de l’àrea de Barcelona, posen en marxa una campanya per posar en valor del servei de transport públic i la garantia de seguretat que ofereix també en temps de pandèmia.

El director general de l’ATM, Pere Torres, ha exposat la recuperació progressiva de la demanda, que s’ha vist reduïda per causa de les restriccions de mobilitat i de la reducció de les activitats econòmiques i lectives presencials. També n’ha estat un factor la percepció de
risc de contagi, la por d’encomanar-se: segons les enquestes fetes un 15% de les persones usuàries es plantegen dubtes a l’hora de reprendre els seus hàbits de mobilitat. És per aquest motiu que tots els actors de la xarxa, administracions i operadors, han optat per fer
un pla estratègic de comunicació, que pretén transmetre la màxima confiança a la
ciutadania, la primera fase del qual sota el lema “Un Viatge Segur”, visibilitza els testimonis
tant de persones treballadores del servei de transport públic, com de les persones usuàries.

A l´acte de presentació, Torres ha destacat la coordinació amb la què s’ha afrontat la crisi i les principals mesures de seguretat adoptades, prestant en tot moment el servei tot i
maximitzant les mesures de seguretat. Els tres principals focus han estat en la utilització
obligatòria de les mascaretes, l’assegurament d’una adequada ventilació i la sensibilització
respecte a minimitzar la interacció social, factor aquest que ja és inherent als viatges en
transport públic.

Torres ha esmentat també la tasca permanent de posada en comú amb els organismes internacionals del sector i la comunitat científica, dels sistemes de prevenció davant la
pandèmia.

S’ha presentat la nova campanya de comunicació, que recull les experiències personals de
persones treballadores i usuàries del transport públic des que va començar la pandèmia de
la covid-19. D’una banda, els treballadors i les treballadores del transport públic expliquen
en primera persona com van viure els moments més durs i els esforços que realitzen
diàriament per fer del transport públic un espai segur. I de l’altra, les persones usuàries ens parlen de les impressions que els produeix viatjar en transport públic i perquè se senten
segures quan l’utilitzen.
La campanya està formada per 20 vídeo-testimonials breus i d’una sèrie de podcast,
Històries del transport públic, que protagonitzen també els mateixos testimonis de la
campanya. El podcast té un total de 10 episodis amb una durada d’entre 3 i 5 minuts
cadascun.
Tots aquests materials es podran obtenir a la pàgina d’aterratge de la campanya
femunviatgesegur.atm.cat. En aquesta pàgina web, també es podran consultar diversos
indicadors i recursos relacionats amb la gestió segura del transport públic, entre els quals
l’Informe covid del transport públic de l’àrea de Barcelona. Aquest informe recull les accions
que l’ATM ha coordinat amb les administracions responsables del transport i les empreses
operadores per fer front a la pandèmia posant el màxim focus en garantir la salut dels
treballadors i treballadores, les persones usuàries i a la societat en general.
Les administracions consorciades han testimoniat també el seu compromís amb el transport
públic a través dels seus representants.

Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, ha
destacat que “els usuaris estan recuperant la confiança en el transport públic” com ho
demostra el fet que “aquest mes de març s’ha invertit la tendència en els modes de
transport i el transport públic col·lectiu ha tornat a superar el transport privat a Barcelona”.
“Això és una bona notícia perquè el transport públic ens ajudarà a resoldre tres crisis a la
vegada: la mediambiental, que ja teníem abans de la pandèmia, i la sanitària i l’econòmica,
perquè facilita la mobilitat laboral sostenible i ajuda a generar llocs de treball”, ha afegit.
Joan Maria Bigas, director de l’Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, ha
assegurat que el bus metropolità de l’AMB ha esdevingut un referent per a la mobilitat
durant la pandèmia de la covid19: “Ho vam demostrar amb la implantació dels protocols de
protecció i seguretat al transport públic durant la pandèmia de la covid19 i també s’està
demostrant en la recuperació de la demanda. “Al llarg de l’any 2020 i 2021, i respecte a
altres modes de transport públic, el servei de bus metropolità s’ha mantingut en els primers
llocs d’afluència de viatgers en el conjunt de mitjans del sistema tarifari integrat.
Actualment ja registrem valors al voltant del 70% de la demanda que teníem el 2019”, ha
afegit.
Aurora Carbonell, presidenta de l’AMTU, ha assegurat “la bona entesa i coordinació que hi
ha hagut des del minut zero entre les entitats que estem consorciades a l’ATM i els
principals operadors de transport públic, ha permès que es duguessin a terme totes les
mesures necessàries per fer possible que l’usuari viatgés de forma segura”. En aquest sentit,
ha posat com a exemples que Municipis com Terrassa, Rubí i o Mataró, així com molts
operadors de transport, han rebut el certificat de qualitat AENOR que avala els protocols
d’higiene aplicats al transport públic.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha conclòs l’acte recalcant que “la
nostra primera preocupació va ser poder seguir prestant el servei de transport públic en les
millors condicions possibles. Prenent decisions en funció de les necessitats de mobilitat dels
usuaris i no prenent decisions en funció de la situació econòmica del sector del transport
públic, això és fàcil de dir i difícil de fer.” El conseller ha recordat la gratuïtat que es va
establir en la fase de màxima restricció de la mobilitat. Calvet ha afegit que davant que del
repte majúscul que la situació demanava “vam respondre-hi amb celeritat, precisió i molta
previsió. I amb la flexibilitat que la pandèmia exigia, pels canvis en la mobilitat i també per
l’afectació sobre el personal del transport públic.” I respecte a la campanya ha dit: “Volem
que la gent que viatja en transport públic ho faci tranquil·la, amb normalitat, i amb ganes.
Que deixi a casa el neguit i perdi la por.”

L´acte de presentació ha comptat també amb l’assistència dels màxims representants dels
principals operadors de transport: el President de FGC, Ricard Font, la directora de Rodalies
de Catalunya, Mayte Castillo, el Director General de TRAM, Humberto López i el President
de FECAV, José Maria Chavarría.
La campanya Un Viatge Segur forma part del pla d’accions que la Xarxa del Transport Públic
vol posar en marxa al llarg de tot l’any per recuperar la confiança en els diferents mitjans de
transport i donar un nou impuls a la mobilitat eficient, sostenible i compromesa amb el
medi ambient.