Barcelona reforçarà el dispositiu per garantir el compliment de la nova normativa de patinets

El consistori estudia obligar els usuaris dels vehicles de mobilitat personal a portar casc i assegurança

La Guàrdia Urbana de Barcelona reforçarà a partir de la setmana vinent el dispositiu per garantir que els usuaris dels vehicles de mobilitat personal, especialment els de patinets, compleixin la nova normativa estatal en vigor des del 2 de gener del 2021. Amb la nova regulació la velocitat màxima passa de 30 a 25 km/h, es prohibeix la circulació per plataformes úniques per on no circulin vehicles a més de per les voreres. Tampoc poden portar seient, a no ser que estiguin dotats d’un sistema d’autobalanceig. La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, ha exposat que la seva proposta és que aquests vehicles estiguin obligats al casc i l’assegurança, el que estudiarà el Pacte per la Mobilitat i no serà una realitat abans d’almenys un any.
Alarcón ha explicat que aquesta intensificació per fer complir la norma es fa en paral·lel a l’aposta de l’Ajuntament per elaborar una regulació d’aquest tipus de vehicles d’ús compartit, tal com ja s’ha fet amb les motocicletes i les bicicletes.

Les tasques per l’elaboració d’aquesta regulació s’estan duent a terme i una vegada es tingui la proposta es treballarà en el marc del Pacte per la Mobilitat, juntament amb les empreses operadores, amb l’objectiu que aquesta entri en vigor al llarg del 2021. Fins ara s’han mostrat interessades unes 25 empreses en optar a oferir aquest servei.

La regidora ha dit que en els vehicles de mobilitat personal és partidària que portin casc “per un tema de sinistralitat”. “Ara és el moment d’introduir-ho”, ha afirmat. La introducció d’aquests aspectes a la llei “pot trigar més d’un any”, ha exposat Alarcón.

Nova normativa

Les vies per on si que es poden desplaçar aquests vehicles, sense maniobrar de forma que es pugui posar en risc la seguretat de les persones, són els carrers de plataforma única sense prohibició de circulació de vehicles, el carril bici en vorera a un màxim de 10 km/h, el carril bici en calçada a un màxim de 25 Km/h, a la calçada dels carrers 30 i als parcs a 10 km/h respectant la prioritat del vianant.

La nova normativa introdueix la prohibició de circulació de vehicles de mobilitat personal per travessies, vies interurbanes i autopistes i autovies que transcorren dins de la ciutat, així com la circulació en túnels urbans i pels carrers de la xarxa bàsica de la ciutat.

A partir d’ara els vehicles de mobilitat personal són vehicles d’una o més rodes dotats d’una única plaça i propulsats exclusivament per motors elèctrics que poden proporcionar una velocitat màxima de disseny compresa entre els 6 i els 25 km/h. Només poden estar equipats amb seient si estan dotats d’un sistema d’autobalanceig.

Aquests vehicles tindran l’obligació de disposar d’un certificat per a la circulació i la seva identificació, a partir dels 20 mesos de la publicació al BOE del futur Manual de característiques dels vehicles de mobilitat personal, que actualment es troba en elaboració per part de la Direcció General de Trànsit (DGT). Aquest manual fixarà les especificacions tècniques.

Dispositiu policial

La Guàrdia Urbana de Barcelona inicia a partir de la setmana vinent un reforç del dispositiu específic per controlar el correcte ús i circulació dels cicles, bicicletes, vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes.

També seran objecte de control les obligacions dels conductors d’altres tipus de vehicles amb motor i vianants amb relació als ciclistes i als conductors dels vehicles de mobilitat personal. Aquest dispositiu es realitzarà en diferents punts de tots els districtes de la ciutat.

El 2020 es van posar 8.492 denúncies a usuaris particulars de vehicles de mobilitat personal per incomplir la normativa, un 29,7% més que el 2019. Les denúncies a empreses de lloguer van ser 2.721, molt menys que les 13.441 del 2019.

Punts de recàrrega de pagament

Els punts de recàrrega elèctrics de Barcelona han passat s ser de pagament. Alarcón ha explicat que la gratuïtat dels punts de recàrrega eren per incentivar els vehicles elèctrics, i que actualment n’hi ha 500.

La regidora ha dit que després de la fase d’impuls ara el vehicle elèctric “és una realitat” i cal “permetre que aquesta xarxa creixi, no només amb els punts de recàrrega públics sinó privats; l’energia té un cost i aquest cost es cobra”, ha dit.