Barcelona crearà punts de recàrrega elèctrica flexibles i de baix cost

Es vol promoure el disseny d’un punt flexible capaç de donar cobertura a diverses places d’estacionament, i la producció d’un punt de recàrrega que disminueixi en un 85% el preu

El Comissionat de l’Agenda 2030, Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i Mobile World Capital Barcelona llencen dos reptes per seguir impulsant l’electromobilitat a la ciutat. Emmarcats en el programa InnovAcció 2030, els dos projectes volen estimular la transició cap al vehicle elèctric, un dels desafiaments de la mobilitat del futur que estan alineats amb l’Agenda 2030 i la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible.

La xarxa d’electromobilitat Endolla Barcelona, que arribarà als 703 punts actius a final del 2022, concentra el 70% dels punts de recàrrega als Aparcaments B:SM. En una ciutat densa i compacta com Barcelona, s’opta per prioritzar la càrrega sostenible, planificada i en hores vall als aparcaments, alliberant l’espai públic per a altres usos. Per això, els dos reptes plantejats volen aprofundir en el desenvolupament eficient i sostenible de la infraestructura de recàrrega en aquests àmbits, agilitzant la instal·lació de punts de càrrega de fàcil implementació i que permetin obtenir una alta rotació de vehicles.

Amb aquestes dues crides obertes, una per buscar punts de recàrrega més econòmics i l’altra per crear un model que sigui flexible i mòbil, ja són vuit el total de reptes llançats sota el programa InnovAcció, l’aposta de Barcelona per accelerar la innovació urbana sostenible i social per assolir l’Agenda 2030 i per trobar solucions a les necessitats i demandes de la ciutat i de la ciutadania de manera oberta i col·laborativa.

Un punt de recàrrega econòmic i de fàcil manteniment

La primera crida vol promoure la producció d’un punt de recàrrega econòmic que sigui capaç d’integrar-se al sistema de gestió de la xarxa Endolla i sigui activable des d’SMOU, l’aplicació mòbil que ofereix als usuaris tota la informació sobre serveis de mobilitat a la ciutat. Tot mantenint uns requeriments tècnics i de qualitat competitius, es vol facilitar el disseny d’un model de carregador barat, de fàcil instal·lació i baix cost de manteniment. En concret, es busca rebaixar el cost aproximadament un 85%, passant dels 1.500 € actuals a un preu inferior als 200 €.

Disposar de punts de recàrrega més econòmics permetria accelerar el desenvolupament de l’electromobilitat a la ciutat de manera intel·ligent, sostenible i eficient. A més, la proliferació d’aquests carregadors no només afavoriria la transició cap al vehicle elèctric entre la ciutadania, sinó també entre altres col·lectius, com flotes corporatives de vehicles.

El guanyador del repte haurà d’aportar deu punts de recàrrega de baix cost, cinc dels quals s’instal·laran i operaran com a prova pilot com a part de la xarxa Endolla Barcelona de B:SM. La iniciativa guanyadora rebrà 70.000 euros.


Un punt de recàrrega capaç de desplaçar-se a diferents places d’aparcament

El segon repte té com a objectiu el desenvolupament d’un punt de recàrrega flexible i mòbil. L’objectiu és que pugui donar cobertura a diverses places d’aparcament sense necessitat d’estar fixat en un únic punt. Aquest carregador mòbil ha de permetre un servei d’estacionament de rotació més eficient i, alhora, evitar un sobredimensionat de la infraestructura elèctrica. De la mateixa manera que el punt econòmic, el sistema de recàrrega del punt flexible ha d’estar connectat al sistema central de gestió dels punts, i poder interactuar amb l’usuari a través de l’aplicació mòbil SMOU.

Amb el punt flexible es podrà desplegar la xarxa de punts sense la necessitat que estiguin vinculats a una plaça fixa d’aparcament, permetent donar servei a diverses places i cotxes situats a una distància mínima equivalent a 6 places de cotxe (aproximadament 15 metres). Una solució així permetria adaptar-se més eficientment a la demanda de recàrrega dels vehicles elèctric a les places d’estacionament de rotació, oferint un servei més flexible.

En aquest cas, el repte està valorat en 90.000 euros i l’empresa guanyadora haurà d’aportar un punt de recàrrega que operarà com a prova pilot a un Aparcament de la Xarxa B:SM integrat a la xarxa Endolla Barcelona.