Barcelona i Londres comparteixen projectes per unes ciutats sostenibles i que posen el veïnat al centre

El pla Superilla Barcelona, la Zona de Baixes Emissions, el programa Protegim Escoles i la xarxa de carrils bici han estat les temàtiques de les trobades amb diferents representants de l’Ajuntament de Londres i municipis propers

Les ciutats de Barcelona i Londres han compartit durant aquests últims dies diferents projectes que es desenvolupen a cada ciutat amb la voluntat de crear sinergies en la transició cap a uns entorns urbans respectuosos amb el medi ambient, amb una mobilitat sostenible i que posi la vida dels veïns i les veïnes al centre.

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, ha mantingut entre divendres i dilluns diferents trobades amb representants de l’Ajuntament de Londres i altres municipis dels voltants per posar en comú alguns dels projectes que avancen en la transició ecològica de les ciutats. Sanz ha compartit experiències com la Zona de Baixes Emissions, Protegim Escoles, la xarxa de carrils bici i el pla Superilla Barcelona.

La tinenta Janet Sanz ha mantingut una trobada amb la tinenta d’alcaldia de Medi Ambient i Energia de la ciutat de Londres, Shirley Rodrigues, per posar en comú el funcionament de les zones de baixes emissions de totes dues ciutats. La Zona de Baixes Emissions Rondes de Barcelona és la més gran del sud d’Europa mentre que la de Londres aposta per una ZBE amb peatge urbà.

La visita també ha servit per visitar els barris d’ultra baixes emissions del municipi de Lambeth on es crea un àrea de protecció del barri amb especial atenció dels entorns escolars. En aquest context, Sanz ha compartit l’experiència del programa Protegim Escoles, un projecte estructural de Barcelona per avançar cap a la pacificació de l’espai urbà que envolta els equipaments educatius de la ciutat i fer que s’hi respiri un aire de més qualitat, hi hagi més espais de trobada i menys accidentalitat i soroll. A Barcelona s’ha arribat recentment al centenar d’entorns escolars pacificats que suposen 14.150 m2 d’asfalt guanyats que passen a ser espais d’estada amb bancs i elements de joc.

El desenvolupament de les xarxes de carril bici també han tingut un paper rellevant en la visita de la tinenta d’alcaldia Janet Sanz. De la mà de la planificadora urbana de Transport for London, Claudia Peñaranda, han pogut visitar els nous carrils bici de la ciutat de Londres i compartit la planificació, els criteris, usos previstos i pressupost de desplegament, entre altres qüestions.

Les trobades a Londres s’han realitzat en el marc del viatge de la tinenta d’alcaldia per participar en algunes xerrades i actes de la COP26, on ha tingut l’ocasió de presentar el pla Superilla Barcelona, a més de compartir altres projectes de sostenibilitat, transformació de l’espai públic i sobre urbanisme de gènere.