Augmenta un 51% el temps dedicat a la lectura durant la pandèmia

Llegir, una de les tres activitats més realitzades per cuidar la salut mental i el benestar emocional

Durant els mesos de pandèmia, llegir ha estat, al costat de veure la televisió i parlar per telèfon, una de les tres activitats que més han ajudat la població a portar aquesta situació, segons l’informe d’Hàbits de lectura i compra de llibres 2020 realitzat per la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya (FGEE).

L’informe mostra com el temps mitjà diari dedicat a la lectura s’ha incrementat un 51%. Així, enfront dels 47 minuts de mitjana en una situació de normalitat, en temps de Covid-19 ha augmentat fins als 71 minuts. En un pla qualitatiu, l’informe recull el que ha aportat llegir als ciutadans durant aquesta situació, destacant “Entreteniment”, “desconnexió”, “relaxació” i “tranquil·litat” com les raons més apuntades.

Beneficis de fomentar l’hàbit de lectura a una edat primerenca

L’estudi revela que el percentatge de nens menors de 9 anys lectors ha crescut i que, a partir dels 10 anys, la lectura segueix ocupant un paper protagonista. Tot i la disminució d’interès a mesura que van creixent, la franja d’edat més lectora segueix sent la dels infants de 10 a 14 anys.

Els especialistes estan d’acord que llegir és un hàbit, que difícilment s’adquireix en l’edat adulta. Eloise Duarte, directora de l’àrea d’Anglès a Secundària i Batxillerat de The British School of Barcelona, explica que la lectura no només ajuda a alimentar la imaginació i entretenir els més petits, sinó que també els ajuda a desenvolupar la seva capacitat intel·lectual i la creativitat. Duarte remarca la importància d’incentivar un bon hàbit de lectura a una edat primerenca, i puntualitza: “Llegint millorem les destreses tècniques de l’escriptura, com la gramàtica i la puntuació, i també amplia el nostre vocabulari, el que facilita la comprensió d’altres matèries, com, per exemple, les ciències. A més, llegir exercita el cervell i estableix noves connexions millorant l’atenció, la memòria, i la concentració.”

BSB Bookflix, una iniciativa per fomentar el plaer per la lectura

Crear l’hàbit de lectura en edats primerenques de vegades no és una tasca fàcil per a moltes famílies i educadors. “Els hàbits comencen a casa des de ben petits. Com més aviat puguem acostumar a un nen a escoltar i llegir llibres, millor”, assenyala Duarte. “A causa de la gran quantitat de dispositius i estímuls que ens envolten, és important donar prioritat a la lectura. A més, llegir és un passatemps ideal per tenir temps de qualitat junts a casa”.

Per això, amb motiu del Dia Internacional del Llibre que se celebra el 23 d’abril, The British School of Barcelona treu a la llum la seva iniciativa ‘BSB Bookflix’, una plataforma interna que ha creat aquest curs per promoure la lectura entre l’alumnat. A través de BSB Bookflix, els alumnes poden recomanar llibres, descobrir nous autors i gèneres literaris, i participar en concursos de lectura i d’escriptura, així com de disseny artístic. “Els alumnes obtenen punts cada setmana pels llibres que han llegit i les activitats en què han participat, el que al seu torn suposa un incentiu per llegir, ja que poden guanyar premis”, explica Duarte, creadora d’aquest projecte. “També comptem amb dotze Bookflix Ambassadors, alumnes apassionats per la lectura que es reuneixen cada setmana per planificar activitats entretingudes per la resta dels seus companys i que transmeten un entusiasme que s’encomana. Aquesta és una de les claus de l’èxit”.

Una activitat que té cura del benestar emocional

Segons Duarte, BSB Bookflix és una iniciativa inspirada en el concepte de Netflix, on reps recomanacions de sèries i pel·lícules que podrien agradar-te. “Vaig pensar que seria divertit crear el nostre propi Bookflix per inculcar el plaer per la lectura i que els alumnes descobreixin activament diferents tipus de llibres per llegir. Des del punt de vista emocional”, continua,”la lectura és un mètode d’evasió efectiu. És una activitat que podem fer sense una pantalla per relaxar-nos i desconnectar de l’excés d’estímuls externs al cap del dia. També serveix perquè l’alumne conegui noves cultures des de la comoditat de casa seva. Els llibres i la lectura poden descobrir mons sencers als alumnes, encara que es trobin llegint a la seva habitació.”