A punt per començar les obres a les 75 escoles que tindran l’entorn pacificat a final d’any

Avatar photo

Amb les millores ja fetes, les d’aquest any i les del vinent s’arribarà a 155 equipaments educatius i 58.052 alumnes, i la inversió rondarà els 11,2 milions d’euros

Continua el desplegament del programa Protegim les Escoles. A partir de principis de juliol, amb el curs ja finalitzat, l’Ajuntament començarà a executar les obres previstes per tal que a finals d’any un total de 75 escoles tinguin l’entorn pacificat. Tots aquests equipaments disposaran d’un espai urbà pacificat amb un aire de més qualitat, més espais de trobada i menys accidentalitat i soroll.

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, destaca que amb les obres d’aquest estiu Barcelona “avancem cap un nou model urbà que posa les escoles, el lloc on els nens i nenes passen més hores al dia, al centre”. “Amb actuacions com aquestes protegim els nostres nens i nenes del trànsit, dels accidents i de la contaminació i preparem la ciutat pel futur. Una ciutat més verda, més amable, més pacificada i més jugable, on els més petits i petites són l’epicentre d’aquesta gran transformació”, afirma.

Durant les vacances escolars es duran a terme les millores a 56 dels 75 centres, i la resta s’aniran fent abans que acabi l’any. Amb les intervencions es vol donar resposta a les demandes ciutadanes de protegir prioritàriament els nens i nenes de la ciutat i fer de les escoles i el seu voltant un lloc segur i ple de vida. I consolidar un model de ciutat on les escoles esdevenen punts neuràlgics i d’especial atenció a l’espai públic.

Entre les pacificacions de l’any passat, les d’aquest i les que es faran l’any vinent s’arribarà a 155 centres educatius i 58.052 alumnes, amb una inversió d’uns 11,2 milions d’euros.

Els nous espais que es creen permeten organitzar millor les entrades i sortides, i els veïns i veïnes també fan ús de les zones guanyades. De fet, les actuacions a les 26 escoles que ja tenen l’accés pacificat han tingut molt bona rebuda per part de les comunitats educatives i s’han convertit en una extensió de l’escola en l’espai públic.

A més, suposen un canvi de prioritats en l’ús de l’espai públic. Amb les obres de l’any passat i les d’aquest, que sumen 101 centres, s’eliminaran 14 carrils de circulació i 17 carrers amb prioritat per al vianant, i es guanyaran 14.150 m2 d’asfalt que passaran a ser espais d’estada amb bancs i elements de joc –l’equivalent a més d’una illa de l’Eixample–.

Pel que fa a 2022, l’equip de Govern està treballant en la definició dels projectes de les 54 escoles escollides, que inclouen fins a 22.460 alumnes. Ho fa amb els propis centres, amb qui es farà els processos participatius corresponents per elaborar els projectes executius. Es preveu tenir-los enllestits a finals d’aquest any per tal de fer les obres l’estiu del vinent. A més, en els propers mesos els Districtes podrien afegir més actuacions al paquet de 2022 que farien créixer el nombre de centres beneficiats.

Criteris de priorització i coordinació amb la comunitat educativa

La selecció i priorització de les escoles es fa coordinadament amb la participació de totes les àrees municipals implicades. Es tenen en compte els criteris següents:

    • Priorització dels infants de 0 a 12 anys i, per tant, de les etapes bressol, infantil i primària.
    • La consolidació de les accions provisionals fetes amb la necessitat d’espai derivades de la pandèmia.
    • Escoles en punts complicats de seguretat viària detectats per la Guàrdia Urbana.
    • Centres amb alta contaminació ambiental, tant de l’aire com acústica.
    • Escoles amb més necessitat d’impuls i/o amb comunitats educatives que participen en programes de millora de l’escola i de l’entorn.
    • Escoles demandades pels Districtes.

Durant el procés es compta amb la complicitat i el diàleg de la comunitat educativa. De fet, els projectes ja aprovats s’han treballat exhaustivament des del setembre passat amb un procés participatiu amb totes les escoles que ha inclòs tres sessions participatives.

Pacificació del trànsit anàlisi de l’impacte de les mesures

Les actuacions es basen fonamentalment en tres tipus de mesures: la pacificació del trànsit, la millora de l’habitabilitat i la visibilitat de l’espai. I es fan intervencions tant estructurals com tàctiques, que es combinen i s’adapten a cada cas.

L’entrada a l’espai pacificat se senyalitza amb un logotip horitzontal específic que el visualitza, i les ampliacions de vorera en calçada se senyalitzen amb pintura verda. Als punts d’accés i sortida dels centres es creen espais plaça on s’hi posa mobiliari urbà que convida a passejar-hi amb tranquil·litat i fer-hi activitats. A més, es col·loquen elements de seguretat com baranes i pilones.

Per reduir el trànsit, es disminueix l’espai destinat als vehicles suprimint carrils de circulació i places d’aparcament. I per garantir la seguretat i evitar accidents, la velocitat màxima en tots els entorns escolars es fixa a 30 km/h; a 20 km/h als carrers de la xarxa local, i a 10 km/h als carrers pacificats i d’ús exclusiu de veïns i serveis. Totes les actuacions inclouen un reforç de la senyalització vertical i horitzontal d’entorn escolar i de velocitats màximes, i dels senyals de prohibit aparcar en vorera específicament per a les motos.

Per aconseguir que la reducció de velocitat sigui efectiva, s’ha analitzat específicament la situació de l’entorn de cada centre escolar amb l’objectiu de determinar les mesures més adients. S’implementaran en funció de les necessitats de cada cas, i són:

    • Reforç de la senyalització vertical i horitzontal d’entorn escolar, de velocitats màximes i de la prohibició d’aparcar en vorera.
    • Modificació de les fases semafòriques en la resta de vies bàsiques.
    • En els carrers de xarxa local es col·locaran coixins berlinesos.
    • Es faran voreres passant per millorar l’anar a peu i reduir la velocitat dels vehicles.
    • Es col·locaran 12 nous radars sancionadors que asseguraran que davant d’aquestes escoles es compleix la velocitat 30km/h. Estaran a carrers com Entença, Aragó o Numància.

A més, enguany es farà una avaluació de les intervencions amb la col·laboració d’IS Global. S’examinarà en 9 escoles pilot quin efecte tenen les actuacions sobre la salut i el benestar –soroll i NO2– i els canvis en la qualitat i l’ús de l’espai públic. I l’Agència de Salut Pública analitzarà com impacta la transformació dels entorns escolars de les actuacions del 2021 a nivell de la interacció social i el joc espontani dels infants.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior

Més de la meitat dels catalans ja han rebut la primera dosi de la vacuna contra la covid-19

Notícia següent

Badalona commemorarà el Dia Internacional de l’Orgull LGTBI

Notícies relacionades