Dilluns, 17 de febrer de 2025
És notícia

Barcelona vol reduir l’ús del cotxe privat fins al 15% el 2030

Avatar photo
El nou pla de mobilitat planteja pacificar 20 kilòmetres en superfície i treure de les voreres 40.000 motocicletes
Autobús de TMB en serveis mínims per vaga

Barcelona actualitza el full de ruta que ha de definir les polítiques públiques de mobilitat fins al 2030 amb la mirada posada a construir una millor mobilitat de les persones i a la seva qualitat de vida, que garanteixi el dret a la mobilitat segura i sostenible per a tothom, que acceleri la descarbonització del transport i que contribueixi a la realització eficient de les activitats econòmiques i el desenvolupament personal.

Per això, la proposta de Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2025-2030 que avui s’ha presentat a la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat, estableix l’increment dels modes més sostenibles, com caminar, el transport públic, la bicicleta i els VMP, fins al 85% del total de desplaçaments i la consegüent reducció de l’ús del vehicle privat.

Per assolir aquests objectius, per primera vegada el PMU ha definit el repartiment modal de la mobilitat a Barcelona segons els motius pels quals es mouen les persones. Aquesta concreció permet l’elaboració de mesures, mecanismes i solucions més eficaços, així com la definició mateixa dels objectius. El document, que s’ha elaborat durant el darrer any, ha agafat com a punt de partida el repartiment modal del 2023, quan els modes de transport més sostenibles (a peu, transport públic, bicicleta i VMP) sumaven més del 80%, molt a prop dels objectius del PMU 2024. A més de passar del 19,9% de vehicle privat al 15%, el PMU estableix un creixement de prop de tres punts fins al 37,1% del transport públic i del 3,8% al 5,7% dels desplaçaments en bicicleta i VMP, en un context en què la previsió és que la mobilitat augmenti un 12%, de 8,3 a 9,3 milions d’etapes diàries.

sessió del Pacte per la Mobilitat de Barcelona

En la sessió del Pacte per la Mobilitat, la primera tinenta d’alcaldia, Laia Bonet, ha posat en relleu la principal novetat de l’elaboració del PMU, amb “un enfocament nou, no tant com ens movem, sinó per què ens movem, quina és la finalitat per la qual ens desplacem”. “L’objectiu és tenir fites més realistes i actuacions més efectives, dissenyades i pensades per cada tipus de mobilitat i, per tant, per posar en el centre les necessitats de la ciutadania de Barcelona”, ha afegit. Finalment, ha destacat que “la convivència és la clau de la mobilitat”. “Aquest ha de ser el nostre repte i és el repte que volem entomar amb aquest PMU”, ha conclòs la tinenta d’alcaldia de l’àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge.

La concreció del repartiment modal segons motius de desplaçament, permet identificar la mobilitat laboral, és a dir, els desplaçaments per anar o tornar amb motiu de feina, com el principal motiu d’ús del vehicle privat. En aquest sentit, les polítiques de mobilitat dels pròxims anys hauran de permetre reduir l’ús del cotxe en un 25% en aquest àmbit, amb el transvasament de 250.000 desplaçaments laborals, sobretot de connexió, del vehicle privat al transport públic. Els objectius estratègics del PMU preveuen també duplicar la quota de desplaçaments de bicicleta en la mobilitat educativa, així com la pacificació de carrers en àmbits amb concentració de recorreguts a peu motivats per la mobilitat quotidiana de cures i gestions quotidianes. Pel que fa als desplaçaments laborals i quotidians, s’estableix la priorització de la infraestructura de la xarxa de bus per millorar el servei i la qualitat en els desplaçaments laborals, a més de millorar l’accessibilitat en transport públic als centres sanitaris.

Repartiment modal de transport a Barcelona

 

Tres eixos del Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030

Eix 1: Disseny i gestió de l’espai públic per una mobilitat segura, eficient i sostenible

La mobilitat a la ciutat de Barcelona s’ha de desenvolupar d’acord amb la protecció de la baula més feble, és a dir, el vianant, amb l’ampliació i la protecció de l’espai públic que utilitza. Aquesta priorització es complementa a la vegada amb l’endreça de tots els usos que es desenvolupen en superfície i un disseny de les calçades que afavoreixi aquells modes de transport col·lectius amb major capacitat i menor impacte. En aquest àmbit d’actuació, els indicadors principals són l’increment d’etapes a peu (+12%) i en bicicleta (+65%), així com la reducció a la meitat el nombre de víctimes mortals i persones ferides greus en accidents de trànsit l’any 2030.

En aquest eix s’inclouen mesures com la pacificació de 20 km de la xarxa de mobilitat quotidiana, especialment al voltant dels entorns d’equipaments escolars i sanitaris, així com l’ampliació de voreres que no són accessibles (inferiors a 1,8 metres d’amplada lliure) allà on sigui possible. D’altra banda, per tal de prioritzar modes de transport amb més capacitat i menys impacte, el PMU preveu la millora i ampliació de la infraestructura ciclista i del Bicing, així com la de la xarxa de bus i la garantia de carrers segurs i dissenys adequats.

Eix 2: Un sistema de transport públic col·lectiu que capti més passatgers

En aquest capítol es troba la connexió de les xarxes del Trambaix i del Trambesòs, i la millora de la xarxa de bus urbà, per tal de consolidar i seguir desenvolupant els serveis exprés de bus urbà i dels busos a demanda, a més d’ampliar l’oferta durant els caps de setmana i en horari nocturn.

En aquest àmbit també juga un paper clau la millora d’infraestructures actualment en marxa, com són l’ampliació de la xarxa de metro, pla de rodalies, i d’altres que s’han començat a treballar inicialment, com ara la creació d’infraestructura destinada als intercanviadors per la xarxa de bus interurbà.

Aquestes transformacions, entre d’altres, han de permetre assolir un salt qualitatiu en el transport públic urbà i metropolità en superfície, així com millorar l’eficiència i fiabilitat del servei de transport públic ferroviari.

Eix 3: Reducció de la dependència del vehicle privat i mitigació de les externalitats

L’acceleració de la transició cap a un model més racional de mobilitat que garanteixi l’equitat social és una altra de les línies estratègiques del PMU, a més de la implementació de mesures dirigides a reduir l’impacte del vehicle privat, avançant en la descarbonització i la reducció d’emissions de CO₂.

En aquest sentit, figuren com a propostes destacades continuar treballant en les àrees d’accés restringit o regulat al trànsit, millorant la tecnologia de les existents i poder-ne establir de noves, així com fomentar i millorar la capacitat del centre de control de trànsit i potenciar l’ús de dades. En aquest sentit, a nivell d’innovació apareix com un element clau el Barcelona Innova Lab Mobility, iniciativa impulsada conjuntament amb Fira de Barcelona per trobar solucions a nous reptes de mobilitat urbana.

Entre altres mesures, algunes propostes destacades d’aquest eix d’actuació són vincular l’ús del vehicle privat amb polítiques d’estacionament o amb la fiscalitat, bonificant la mobilitat sostenible. El document també preveu l’acompanyament a empreses i equipaments perquè desenvolupin plans de mobilitat sostenible per al seu personal o usuaris i seguir desplegant campanyes focalitzades en la mobilitat activa i l’ús del transport públic.

 

Tramitació i aprovació del PMU

El Govern municipal ha presentat el Pla de Mobilitat Urbana 2025-2030 a la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat celebrada aquest dijous 16 de gener a l’Ajuntament. A partir d’aquí, la voluntat del Govern és la de portar el PMU a aprovació inicial a la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge durant el primer trimestre de l’any, de manera que s’obri el període d’exposició pública i la posterior tramitació pertinent per sotmetre el Pla a aprovació definitiva a finals d’any.

La proposta de PMU presentada avui ha estat elaborada a partir de diverses sessions temàtiques amb la participació d’entitats de tota la ciutat. En aquestes sessions les entitats han pogut presentar les seves propostes que han estat recollides i estudiades. De totes les presentades, s’han integrat a la proposta de PMU el 84%, la gran majoria.

Total
0
Shares
Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Notícia anterior
Canal dret de l'Ebre a Amposta

Troben un home mort al canal dret a Amposta

Notícia següent
Asli Fernández

Mor amb 29 anys la ‘influencer’ Asli Fernández durant una operació

Notícies relacionades