L’Ajuntament de Barcelona ha posat a prova un nou tipus d’asfalt més sostenible i durador al tram del passeig de la Vall d’Hebron que s’ha renovat les últimes setmanes, en el marc del Pla Endreça.
El nou ferm substitueix un dels components habituals, l’àrid d’extracció de pedrera, per escòries siderúrgiques. Es tracta d’un material que s’obté dels residus que es generen en la producció d’acer a les grans foneries, un producte que abans es desaprofitava, però que ha estat identificat com a alternativa eficient per a la fabricació d’asfalt.
L’ús d’aquest material aporta diferents avantatges. En primer lloc, millora la durabilitat, perquè és més resistent i té una major capacitat d’adherència, la qual cosa podria reduir la freqüència amb què és necessari renovar les pavimentacions dels carrers. A més, permet reaprofitar un residu industrial i, a la vegada, evita l’extracció d’àrids del medi natural. Això contribueix a la conservació del paisatge, evita les emissions contaminants i fa disminuir la petjada ecològica associada.
Una prova pilot amb monitoratge
Aquest tipus de material ja ha estat testat prèviament en laboratoris i entorns controlats, amb diversos assajos tècnics realitzats per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que n’han validat les propietats. Ara, gràcies a la col·laboració de la UPC i l’empresa municipal BIMSA, la ciutat posa a prova la seva aplicació en un entorn real.
El pilot s’ha fet en el tram del passeig de la Vall d’Hebron comprès entre la plaça de Karl Marx i el carrer d’Scala Dei. En aquesta zona, la calçada s’ha dividit en dues meitats: una s’ha pavimentat amb asfalt convencional i l’altra amb el nou material. Durant un any, l’empresa municipal BIMSA i la UPC monitoritzaran paràmetres com el desgast, l’adherència i la resistència al trànsit dels dos materials en condicions reals de circulació urbana. Si els resultats són positius, podria estudiar-se l’extensió d’aquest material en altres actuacions de millora i renovació del paviment de la ciutat.
Innovació i sostenibilitat aplicades a la descarbonització de l’obra pública municipal
Barcelona treballa cada dia per reduir l’impacte de les actuacions d’obra pública. A banda d’aquesta prova pilot, participa i col·labora en nombrosos reptes d’innovació urbana que promouen accions clau per a la descarbonització de la ciutat, com són la reutilització de materials i l’ús de tècniques constructives més eficients i sostenibles. En són exemple les proves pilot per a la creació del panot del segle XXI o el Repte Mineral, que promou la creació de nous materials constructius a partir de materials residuals provinents de les obres d’urbanització.
Actualment, BIMSA també està impulsant un protocol intern que permeti aplicar criteris de circularitat de materials en totes les seves actuacions. A la vegada, està desenvolupant un pla que faciliti la reducció dels efectes negatius que es produeixen als entorns constructius (pols, soroll, vibracions...). L’objectiu últim és contribuir al procés de descarbonització de la ciutat i acompanyar el sector de la construcció en la integració de polítiques més sostenibles i dona compliment als objectius del Pla Clima.
