Barcelona invertirà 37,5 MEUR en un nou centre cultural i un parc al barri de la Prosperitat

L’Ajuntament invertirà 37,5 milions d’euros per crear un nou centre cultural i un espai públic al barri de la Prosperitat amb inici d’obres previst pel segon semestre del 2026

29 de desembre de 2025 a les 11:26h

L’Ajuntament de Barcelona dona llum verda al nou equipament cultural Ideal Flor, un projecte llargament reivindicat pel veïnat que transformarà un gran solar del barri de la Prosperitat, al districte de Nou Barris, amb una inversió prevista de 37,5 milions d’euros. El consistori ha aprovat inicialment tant la construcció de l’edifici com la urbanització de l’entorn, amb la previsió que les obres comencin el segon semestre del 2026 i que l’espai entri en funcionament a finals del 2028.

El futur equipament, de 6.500 metres quadrats distribuïts en diferents altures, inclourà una biblioteca, un auditori, un gimnàs i diversos espais veïnals. S’ubicarà al solar delimitat pel passeig de Valldaura i els carrers de la Font d’en Canyelles, Santa Engràcia i del Turó Blau. A més, el projecte incorpora la creació d’una nova plaça verda, concebuda com un bosc d’arbres de fulla caduca amb zona de jocs infantils.

En total, l’àmbit d’actuació arribarà als 8.000 metres quadrats, ja que també es preveu la millora de diversos carrers de la zona. El pressupost es distribueix entre 1 milió d’euros per a la redacció del projecte, 27,5 milions per a la construcció de l’equipament, gairebé 5 milions per a la urbanització i 4 milions per a l’equipament interior. D’aquests, 24,84 milions ja estan garantits a través del Pla d’Inversió Municipal (PIM) del mandat actual, mentre que els 12,65 milions restants s’hauran de consignar a partir del 2027.

El regidor del districte de Nou Barris, Xavier Marcé, ha defensat el projecte com una eina per “col·locar Nou Barris en l’òrbita de la ciutat” a través de la cultura. Marcé ha destacat que la biblioteca vol ser un gran equipament, “a l’estil de la Biblioteca Gabriel García Márquez”, reconeguda internacionalment per la seva qualitat arquitectònica. També ha subratllat que l’auditori permetrà “portar activitats de caràcter públic i cultural del màxim nivell” i que el gimnàs “soluciona un problema de l’escola del costat que està mancada d’aquest espai”. En conjunt, ha remarcat que l’Ideal Flor és “una manera més de posar Nou Barris al centre de la ciutat”.

El projecte recupera la memòria industrial del barri: l’Ideal Flor pren el nom de l’antiga fàbrica Ideal Plàstica Flor, fundada el 1956 i dedicada a la producció de flors i plantes artificials, que va ser l’última del barri a tancar als anys noranta. L’Ajuntament va iniciar l’expropiació del solar el 2009 i, malgrat que actualment funciona com a aparcament provisional i espai de jocs, la intervenció vol crear un nou paisatge urbà amb més verd, millor connectivitat i espai públic de qualitat.

La proposta arquitectònica aposta per integrar l’equipament en el teixit del barri, alliberant espai públic i convertint el mateix carrer en una mena de vestíbul obert. La nova plaça actuarà també com a refugi climàtic, amb ombra a l’estiu, sol a l’hivern i sistemes de recollida d’aigua de pluja per afavorir un microclima més sostenible. L’edifici, amb una gran terrassa perimetral, es concep com una infraestructura flexible, capaç d’acollir usos diversos i de convertir-se en un nou pol cultural i cívic de Nou Barris.

Sobre l'autor
Adrià Torres foto
Adrià Torres
Veure biografia
El més llegit