Barcelona inicia un treball per donar resposta a la problemàtica dels caixers a la ciutat

Jaume Collboni ha anunciat que durà a terme en els propers 3 mesos una prova pilot per situar caixers a equipaments municipals

El tinent d’alcaldia d’Economia, Treball, Competitivitat i Hisenda, Jaume Collboni s’ha reunit aquest matí amb representants d’entitats de la Comissió Permanent del Consell de la Gent Gran i d’algunes associacions de protecció dels drets de consumidors per buscar una solució a la problemàtica de la manca de caixers en algunes zones de Barcelona. A la trobada hi ha participat també la regidora de Comerç, Mercats i Consum, Montserrat Ballarín; i el regidor d’Infància, Joventut i Gent Gran, Joan Ramon Riera.

L’any 2018 hi havia un total de 1.214 caixers a la via pública a la ciutat i han passat a només 717 l’any 2021. Això suposa una reducció del 40% d’aquestes instal•lacions amb la conseqüent afectació a la ciutadania, especialment, a tots aquells col•lectius que tenen més dificultats per accedir a la tramitació online.

Aquesta primera reunió de treball tenia com a objectiu posar en comú les línies de treball en les que està treballant l’Ajuntament de Barcelona i, a la vegada, conèixer els neguits i propostes de les persones afectades.

Segons el tinent d’alcaldia “volem forçar a les entitats bancàries i, a la vegada, facilitar-los solucions a una problemàtica que no està totalment diagnosticada però que és un clam” i ha afegit que “els caixers de les entitats bancàries no tenen consideració de servei públic i, per tant, no podem obligar a posar-ne, però la realitat és que sí que fan una part de funció de servei públic i, per aquest motiu, és necessari buscar solucions”.

Així, des del consistori s’han anunciat determinades mesures que es volen desenvolupar properament en la línia de treballar en el que Collboni ha definit com a “banca km0”. D’una banda, es durà a terme una prova pilot en els propers tres mesos per avaluar la instal•lació de caixers en equipaments municipals a barris als que hi hagi més dèficit d’aquest servei. Aquest servei l’hauria d’assumir l’entitat bancària corresponent que, a més, haurà de pagar un cànon a l’Ajuntament de Barcelona per a ocupar espai de l’equipament.

A més, l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC) obrirà properament una línia directa d’atenció a les persones afectades per aquesta problemàtica. Aquest servei busca recollir les problemàtiques concretes i oferir un servei d’assessorament a les persones afectades.

D’altra banda, des del consistori es vol treballar per modificar les clàusules per a la contractació amb entitats bancàries i introduir-ne de noves centrades en l’atenció a les persones i en la densitat de caixers automàtics al territori. Finalment, s’estudiaran formules per tal que les entitats incrementin l’atenció personalitzada a la banca.