Barcelona inicia la campanya In-forma’t per orientar professionalment els joves

Una cinquantena d’activitats gratuïtes presencials i virtuals volen ajudar al jovent a orientar-se en el seu futur formatiu

El Departament de Joventut de l’Ajuntament de Barcelona, a través del Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves (CAAJ) i els Punts infoJOVE (PIJ) de Barcelona Punts JIP (Jove, Informa’t i Participa), organitza a partir del 25 de gener i fins al 24 de març la catorzena edició de la campanya ‘In-forma’t’ amb una cinquantena d’activitats gratuïtes. Aquestes volen mostrar els nois i noies les opcions formatives existents per apropar-los als seus objectius acadèmics. En paral·lel a aquestes activitats, s’ha elaborat la ‘Guia d’estudis postobligatoris’, que vol donar a conèixer els diferents itineraris possibles en els ensenyaments postobligatoris a joves, famílies i professionals. En aquest sentit, el regidor d’Infància, Joventut i Persones Grans, Joan Ramon Riera, assenyala que l’empoderament dels joves passa per ajudar-los a prendre les seves pròpies decisions vitals, i això implica que cal d’acostar-los la informació, laboral, d’habitatge o educativa, “en el seu llenguatge i el més acurada possible”. “L’assessorament als joves és dels eixos clau de la política de joventut i que permet fer una ciutat més amable als joves”, afegeix.

En el programa hi ha activitats virtuals i presencials (aquestes amb inscripció prèvia), repartides en quatre blocs de treball: Què soc i què m’agrada?, Quins camins puc escollir?, Quina oferta existeix? i És com m’ho imagino? El primer eix respon als interessos, motivacions i aptituds dels aspirants, i consisteix en tallers i dinàmiques d’autoconeixement i descoberta del propi perfil acadèmico-professional, així com activitats per a grups-classe.  En el marc de l’eix ‘Quins camins puc escollir?’ s’aprofundeix en els itineraris acadèmics amb xerrades sobre les diferents vies d’accés i els seus requisits per arribar als objectius acadèmics. En aquest apartat hi ha activitats per a famílies que es troben que els seus fills acaben la secundària sense tenir clar un destí i necessiten acompanyament, així com activitats per a grups-classe i professionals dels serveis socials.

Pel que fa al bloc ‘Quina oferta existeix?’, s’aborda la formació reglada i no reglada amb xerrades a càrrec de personal docent per donar a conèixer els diferents estudis que es poden triar. Aquestes xerrades s’endinsen en totes les opcions i vies d’accés al batxillerat; el detall de les famílies professionals dels cicles formatius; els plans d’estudi i les sortides de diferents graus universitaris; i les opcions per a joves amb necessitats específiques de suport educatiu. Per a aquest col·lectiu, hi haurà la jornada ‘Opcions formatives per a joves amb necessitats específiques de suport educatiu (nese)’ desenvolupada amb l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD). Finalment, en l’eix ‘És com m’ho imagino?’, es faran trobades amb estudiants i professionals on els joves podran parlar amb estudiants que cursen allò que ells i elles es plantegen triar, així com visites a empreses i entitats per resoldre dubtes.

Guia d’estudis postobligatoris

D’altra banda, la ‘Guia d’estudis postobligatoris’, elaborada pel Centre d’Assessorament Acadèmic per a Joves (CAAJ) del Departament de Joventut de l’Ajuntament de Barcelona, juntament amb els serveis infoJOVE de Barcelona, amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), és una eina que, actualitzada any rere any, vol oferir una visió àmplia sobre els diferents itineraris acadèmics existents i les seves connexions.

El document es lliura com a material de suport durant els tallers d’itineraris acadèmics que es fan als serveis Infojove de Barcelona en el marc de la campanya ‘In-forma’t’. Aquesta guia inclou també consells d’orientació per als joves per promoure l’autoconeixement, identificar totes les pressions que els condicionen a l’hora de triar el seu camí, rebutjar prejudicis, conèixer l’oferta formativa, explorar el món laboral, treballar les seves competències i afrontar la por a equivocar-se.