Barcelona deixarà d’ingressar 78.000 euros per l’acte del Papa a l’Estadi Olímpic

El govern de Collboni defensa que la visita de Lleó XIV és “d’interès públic”, mentre Comuns i ERC critiquen que es bonifiqui un acte religiós

20 de maig de 2026 a les 18:31h

La cessió gratuïta de l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l’acte del Papa previst el pròxim 9 de juny suposarà que l’Ajuntament de Barcelona deixi d’ingressar 78.000 euros, l’import que hauria costat llogar l’espai aquell dia.

Així ho ha explicat la tinenta d’alcaldia i presidenta de Barcelona Serveis Municipals (BSM), Laia Bonet, durant la Comissió d’Ecologia, Urbanisme, Mobilitat i Habitatge de l’Ajuntament. Bonet ha comparegut a petició de Barcelona en Comú, que havia demanat explicacions sobre els costos que assumirà el consistori amb motiu de la visita de Lleó XIV.

Bonet ha negat que la cessió de l’estadi sigui una decisió “discrecional” de l’administració i ha defensat que l’acte compleix tots els requisits jurídics i tècnics per poder disposar de l’espai sense cost. Segons ha remarcat, rebre el sant pare és un “honor” per a Barcelona i la visita té un caràcter “d’interès públic”.

BSM defensa que l’acte compleix els criteris

La presidenta de BSM ha detallat que la cessió gratuïta es justifica perquè la vigília a l’Estadi Olímpic compleix criteris com la projecció col·lectiva de l’acte, la proporcionalitat entre la intervenció pública i el benefici esperat, i la singularitat i excepcionalitat de l’oportunitat.

Bonet ha comparat aquesta situació amb altres esdeveniments de gran rellevància, com visites d’Estat o actes culturals amb repercussió internacional. En aquest sentit, ha defensat que la visita del Papa tindrà efectes sobre el conjunt de la ciutat, tant en termes de projecció reputacional com de dinamització.

També ha argumentat que l’acte respon a una demanda ciutadana “explícita, massiva i verificable”, motiu pel qual el govern municipal considera que la cessió està justificada.

La Sagrada Família i el context internacional

Bonet ha vinculat la visita de Lleó XIV amb la culminació de la Torre de Jesús de la Sagrada Família, un moment que considera especialment rellevant per a la ciutat. A més, ha defensat que la presència del Papa arriba en un context de “profunds canvis geopolítics”, en què veu important escoltar una veu internacional que reivindiqui la pau i el respecte als drets de les persones migrants.

El missatge del sant pare és més que oportú”, ha afirmat la tinenta d’alcaldia, que ha assegurat que l’Ajuntament treballa perquè la visita transcorri “amb normalitat” i sigui “un èxit”.

Crítiques de Comuns i ERC

Des de Barcelona en Comú, Guille López ha aclarit que el grup no s’oposa a la visita del Papa, però sí a la decisió política de cobrir el cost de l’acte litúrgic a l’Estadi Olímpic. Els Comuns consideren que la cessió pot entendre’s com una “donació encoberta” a l’Església.

ERC ha expressat una posició similar i ha qüestionat que BSM bonifiqui la vetlla, tenint en compte que, segons els republicans, es tracta d’un esdeveniment “privat”. També han advertit que aquesta decisió podria crear precedents per a futurs actes.

Junts, PP i Vox defensen la projecció de la visita

Junts ha defensat que la visita del Papa ajudarà a projectar Barcelona i la Sagrada Família internacionalment, i ha reclamat al govern municipal que estigui “a l’altura” de l’esdeveniment.

El PP ha demanat transparència en els costos, però ha defensat que aquesta exigència s’ha d’aplicar de la mateixa manera a tots els actes, col·lectius i ideologies. Vox, per la seva banda, ha acusat l’esquerra de tenir un problema amb el fet que es tracti d’un acte “catòlic” i ha afirmat que el que els molesta és “la presència pública de la fe”.