L’activitat dels creuers al Port de Barcelona va injectar 1.236 milions d’euros a l’economia catalana durant el 2024, segons un estudi elaborat per la Universitat de Barcelona (UB) presentat aquest dimecres. La xifra, que equival a una facturació diària de 3,4 milions d’euros, va permetre mantenir 9.500 llocs de treball, la major part concentrats a la capital catalana.
D’aquests més de 1.200 milions d’euros, 855 milions es van quedar a Barcelona, que concentra el 70% de l’impacte total. En conjunt, el Port va registrar 2,8 milions de creueristes, dels quals 2,2 milions van visitar la ciutat —1,6 milions durant el dia i 600.000 que hi van pernoctar amb una mitjana de 2,8 nits.
Els creueristes van contribuir amb 260,9 milions d’euros en impostos, repartits entre l’Estat (154,2 M€), la Generalitat (94,8 M€) i l’Ajuntament de Barcelona (11,9 M€). Segons l’economista Jordi Suriñach, “cada creuerista va generar una facturació mitjana de 463 euros”, el doble del pes que tenen sobre el total de turistes a la ciutat.
L’estudi revela que els creuers aporten el 9,1% dels impostos generats pel turisme a Barcelona, tot i representar només el 4,5% dels visitants totals, fet que els converteix en un dels segments més rendibles. A més, fins i tot els viatgers que no trepitgen la ciutat —unes 600.000 persones— paguen impostos per establiments turístics i recàrrecs municipals.
Pel que fa a l’origen, un terç dels creueristes que embarquen o desembarquen a Barcelona provenen d’Amèrica del Nord, principalment dels Estats Units, amb un nivell de despesa de fins a 307 € diaris, molt superior a la mitjana del turisme vacacional. Els segueixen els espanyols (20,3%) i els britànics (8,5%), mentre que els italians i alemanys destaquen entre els turistes de trànsit, amb despeses menors, entre 40 i 77 € al dia.
L’impacte econòmic no es limita al sector turístic: el 58% de la facturació i el 41% dels llocs de treball estan vinculats a àmbits com el transport, el proveïment o els serveis logístics, segons la UB. “Per cada 100 euros que genera el turisme de creuers, se’n creen 128 més en altres sectors”, conclou l’informe.
Des de l’Associació de Línies Internacionals de Creuers (CLIA), el director, Alfredo Serrano, ha destacat que el sector “té menys estacionalitat que el turisme tradicional” i és “el més avançat tecnològicament en sostenibilitat i descarbonització”.
Per la seva banda, Mar Pérez, responsable de creuers del Port de Barcelona, ha remarcat el caràcter “transversal i positiu” de l’activitat, que “genera sinergies econòmiques més enllà del turisme i contribueix al dinamisme del conjunt de l’àrea metropolitana”.
Amb aquestes xifres, Barcelona manté el lideratge com a port base de creuers a la Mediterrània i confirma que el sector, lluny de desaccelerar-se, continua sent una peça clau per a l’economia catalana.