Badalona es conjura per “doblegar” el projecte de pantalles acústiques d’Adif

Tots els grups municipals donen suport a les al·legacions presentades a la companyia per rebutjar els murs de formigó

Un tren passa per davant de la Rambla de Badalona. CEDIDA

L’Ajuntament de Badalona ha dit ‘no’ per enèsima vegada als plans d’Adif per a la construcció de pantalles acústiques opaques a la Rambla per pal·liar el soroll del pas dels trens. El rebuig al projecte és unànime i tots els partits han aprovat al ple les al·legacions per exigir a l’empresa que busqui solucions alternatives que actuïn “en l’origen de les causes” de la contaminació acústica, com ara la millora del sistema de rodament i frenat.

La solució “no pot passar per malmetre el patrimoni”, ha etzibat l’alcalde, Xavier Garcia Albiol. Tot i que Adif ha iniciat ja els tràmits per a l’expropiació dels terrenys afectats, el consistori en ple es conjura per “doblegar” el projecte i evitar un impacte visual “irrecuperable”.

Segons un informe del Servei d’Ordenació del Territori, la Rambla és un espai “especialment representatiu” de la ciutat i cal que “mantingui els valors històrics, artístics i arquitectònics de la façana marítima”. L’espai, de fet, es troba dins d’un àmbit de protecció com a Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) per la seva “uniformitat i coherència urbanística”.

En un altre informe de Via Pública i Mobilitat, l’Ajuntament explica que les proteccions d’Adif “poden produir un fort impacte visual a la via pública”, així com des dels edificis que hi estan a tocar. També la Comissió Tècnica Assessora del Patrimoni Arquitectònic i Cultural de Badalona rebutja les pantalles acústiques en zona urbana pel simbolisme de la Rambla.

Tot i això, Adif intenta construir les proteccions ja des de l’any 2019. Ara, després de diverses negatives per part del consistori, la companyia ha optat ara per iniciar l’expropiació dels terrenys on s’haurien d’aixecar els murs de formigó. L’alcalde, Xavier Garcia Albiol, lamenta que hagin optat per la solució “més contundent”, deixant poc marge per al diàleg.

Albiol no nega la importància de reduir la contaminació acústica que provoca el pas dels trens, però rebutja que això es faci a canvi de malmetre el patrimoni urbanístic de la ciutat. “La nostra aposta és seguir parlant els cops que calgui per trobar la millor solució per a tots”, afirma l’alcalde.

El govern municipal i els grups de l’oposició consideren que la d’Adif és una “decisió tècnica equivocada” i recorden que hi ha solucions alternatives com la insonorització dels edificis més pròxims, la modernització del sistema de rodament i frenat dels trens, el manteniment de carrils i travesses o la connexió silenciosa de vagons.

“Estic segur que entre tots aconseguirem doblegar la decisió d’Adif i la nostra Rambla seguirà igual almenys 50 o 100 anys més”, ha dit Albiol a la conclusió del ple extraordinari convocat aquest dijous per donar visibilitat el rebuig unànime de l’Ajuntament de Badalona al projecte de l’empresa ferroviària.