Afegir La Ciutat com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
El regidor de Cultura i Indústries Creatives de l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, ha afirmat que la iniciativa presentada pel Consorci de Biblioteques de Barcelona al comitè d'empresa és "viable i respectuosa" amb els objectius d'atendre les demandes dels treballadors i garantir els principis bàsics d'un servei públic.
Marcé ha destacat que les converses continuen obertes i que es realitzaran totes les reunions necessàries per assolir un acord satisfactori. En aquest sentit, ha apuntat que hi ha "marges de maniobra, com totes les propostes municipals", però ha remarcat que cal evitar "els maximalismes". A més, no han descartat incrementar la millora salarial proposada inicialment del 8% fins a un 8,5 o 9%.
Negociacions en curs amb voluntat d'acord
El regidor ha subratllat que mantenen "la taula posada" per continuar negociant i espera que "les parts entenguin els paràmetres generals" d'aquesta proposta, tot ressaltant que aquesta compta amb marges dins dels límits establerts pel marc general municipal i el respecte a un servei públic essencial per a la ciutat.
Per la seva banda, Javier Pascual, gerent de persones i desenvolupament organitzatiu, ha expressat el desig d'arribar a "un punt de trobada" en qüestions retributives, reiterant l'opció d'augmentar el percentatge proposat fins al 9% si fos necessari.
Aquestes declaracions s'emmarquen en un procés on ja s'han celebrat 13 reunions des del febrer del 2026 entre l'administració i la representació sindical per aconseguir un acord sobre l'adhesió del personal del Consorci als acords laborals vigents a l'Ajuntament per al període 2025-2028.
Detalls clau de la proposta administrativa
L'administració va presentar dimarts passat una proposta liderada pel gerent del Consorci, Ferran Burguillos, amb mesures estructurals destinades a tota la plantilla. Entre aquestes destaca la reducció de jornada ordinària a 35 hores setmanals —actualment són 37,5 hores— una condició que ara només gaudeix el personal bibliotecari. També es preveu la funcionarització total dels empleats laborals del Consorci, fet ja aprovat al conveni municipal però encara pendent d'aplicació específica.
Així mateix, s'ha plantejat integrar el personal bibliotecari dins la carrera professional municipal amb una millora salarial del 8% per als llocs base A2, situant el salari anual brut en 42.866 euros sense comptar antiguitats ni complements pels caps de setmana.
Noves mesures organitzatives i conciliació laboral
D'altra banda, s'ha proposat instaurar un nou model horari basat en les 35 hores setmanals que promou una millor conciliació familiar i equitat entre diferents col·lectius. Aquest sistema contempla torns matinals o vespertins així com un dia setmanal amb jornada partida de 8,5 hores.
Xavier Marcé ha recordat també que el conveni municipal ofereix oportunitats addicionals com promoció interna, mobilitat funcional i altres avantatges socials i retributives dins el marc general municipal.
Compromís institucional amb el servei públic cultural
Tant el Consorci de Biblioteques com l'Ajuntament han reafirmat la seva intenció ferma de continuar treballant conjuntament per arribar a un acord que permeti millorar les condicions laborals dels empleats, reforçar la seguretat jurídica en l'organització i garantir la sostenibilitat futura d'aquest servei cultural públic tan rellevant per als ciutadans barcelonins.
Dades actuals sobre biblioteques municipals
A Barcelona hi ha actualment 41 biblioteques municipals, amb uns 482 llocs de treball oficials, mentre que la plantilla mitjana contractada és d'aproximadament 540 professionals.
Punts següents: acte conciliatori al Departament de Treball
L'acte formal conciliatori està programat per a la setmana vinent al Departament de Treball. D'aquí se'n derivaran els passos futurs en aquesta negociació clau tant per al personal implicat com per al funcionament dels serveis culturals municipals.