Aena anuncia una obra clau al Prat que afectarà milers de vols: què canviarà a partir del 2026?

Remarquen que aquesta intervenció no suposarà un augment de la capacitat de l’aeroport

24 de novembre de 2025 a les 13:29h

Aena ha anunciat la construcció d’una sortida ràpida a la pista transversal de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona–El Prat, amb l’objectiu de reduir els temps d’espera tant per a passatgers com per als vols. La infraestructura, identificada per la gestora com a pista 02/20, forma part d’un conjunt d’actuacions que, segons l’empresa, tenen com a finalitat “reforçar la seguretat operacional, alhora que es millora l’eficiència operativa i ambiental”, facilitant especialment “la configuració preferent de pistes durant la nit".

Aena remarca que aquesta intervenció no suposarà un augment de la capacitat de l’aeroport. Els treballs es licitaran durant el segon trimestre del 2026 i es preveu que comencin d’aquí a un any, amb una inversió estimada d’uns 3,1 milions d’euros i una durada aproximada de 12 mesos.

Menys rodatge, menys soroll i més puntualitat

La gestora aeroportuària destaca que la nova sortida permetrà reduir les maniobres dels avions i escurçar els temps de rodatge, fet que, segons detalla, comportarà “un consum més baix de combustible i una reducció de l’impacte acústic”.

Els passatgers també en sortiran beneficiats, ja que la millora operativa es traduirà, afirma Aena, en “millorar la puntualitat i augmentar el confort”, reduint les esperes tant a l’aire com a terra.

Impacte temporal en l’operativa

Tot i que l’obra no augmentarà la capacitat global, sí que tindrà afectacions puntuals. Durant la primera fase, Aena adverteix que hi haurà “una reducció limitada de la capacitat de l’aeroport”, amb deu dies consecutius d’operació amb una sola pista. Segons les estimacions, això suposarà la reducció d’uns 1.400 slots (franja horària de les aerolínies per enlairar i aterrar avions), un 16% menys respecte del mateix període de la temporada d’hivern del 2024.

A més, una quarantena d’aeronaus hauran d’ajustar la càrrega, ja que hauran d’enlairar-se des de la pista més curta, situada a tocar del mar. Aena assegura que ja s’ha coordinat amb les companyies aèries i amb els organismes responsables de la gestió dels slots per adaptar la programació a “la capacitat real” de l’aeroport durant aquests dies.

Fases posteriors amb menys afectació

En les següents etapes del projecte, l’impacte serà molt més reduït. Segons explica la companyia, la pista transversal es tancarà “en finestres de 16 hores durant 12 dies, sense afectació a la capacitat de l’aeroport ni a l’operació general”.

Aena recorda que aquesta actuació forma part d’un paquet més ampli de millores previstes al camp de vol, amb la voluntat de modernitzar l’operativa i reforçar la seguretat sense incrementar el nombre d’operacions.

Sobre l'autor
Maria Lorenzo foto
Maria Lorenzo
Veure biografia
El més llegit