Segons l’informe de resultats de l’enquesta participativa “La cara i la creu de la participació extraescolar”, realitzada durant el curs 2021-2022 a una mostra de més de mil pares i mares d’infants i adolescents en edat d’escolarització obligatòria (entre 6 i 15 anys) d’arreu de Catalunya es desprèn que la pràctica d’activitats extraescolars és molt majoritària entre els infants i adolescents de nivell socioeconòmic familiar alt (92%). Contràriament, no ho és tant entre els de nivell baix (66%).
Si bé és cert que la participació és majoritària, amb 8 de cada 10 infants i adolescents que participen en activitats extraescolars, cal tenir en compte que la desigualtat de participació extraescolar no només té a veure amb si es fan o no activitats, sinó que també cal observar les diferències en la intensitat i la tipologia de la participació.
Pel que fa a la intensitat, veiem com els infants i adolescents de nivell baix, de mitjana practiquen extraescolars una hora setmanal menys. Unes diferències que es tradueixen en el fet que a major índex socioeconòmic, major nivell, participació i intensitat en la pràctica. Per tant, acaben rebent una educació més sòlida, completa i de qualitat en temps no escolar.
L’actuació pública és clau per promoure la participació extraescolar i oferir un ventall d’activitats que siguin accessibles per a tothom. En aquest sentit, els serveis més públics i universals, com són l’escola o l’Ajuntament del municipi, haurien de ser els principals canals d’informació, però atenent els resultats de l’enquesta es constata que tan sols un 17% de les famílies rep informació sobre activitats extraescolars a través d’aquests dos punts d’informació públics.
Una de les iniciatives d’equitat educativa que treballa per a fer front a aquesta situació, és el programa A ritme de Barri, impulsat per l’Ajuntament de Sabadell i sorgit dins el marc del Pla Educatiu d’Entorn. Aquest projecte educatiu es basa en la pràctica en grup i pretén fomentar el gust per la interpretació musical, a més de facilitar l’aprenentatge d’un instrument musical a centres educatius.
En paraules del regidor d’Educació a l’Ajuntament de Sabadell, Manuel Robles, “A ritme de barri consisteix en apropar l’aprenentatge d’un instrument musical a través de la pràctica en grup als centres educatius que tenen una situació sociocultural més desafavorida i que en circumstàncies normals el seu alumnat mai podria accedir a la pràctica d’aquests estudis”.
D’aquesta manera, al llarg del curs escolar i en horari lectiu o bé de menjador, professors de l’Escola Municipal de Música realitzen una sessió setmanal d’aprenentatge d’un instrument, com la guitarra o la percussió, i de cant coral. L’activitat s’adreça a tot l’alumnat de 4rt, 5è i 6è de primària i es porta a terme entre el professorat de música de la pròpia escola i el professorat de l’Escola Municipal de Música i Conservatori de Sabadell.
A ritme de barri és una iniciativa d’equitat educativa que ja té una continuitat de sis anys i enguany, més de 250 infants participen en el programa. Des de principis d’octubre s’han iniciat les sessions d’aprenentatge d’instrument amb l’alumnat de l’Escola Sant Julià (guitarra), Calvet d’Estrella (percussió i guitarra) i La Romànica (percussió), amb la participació de 190 infants. En horari de menjador també s’han posat en marxa els tallers de cant coral a tres escoles, Amadeu Vives, Joan Sallarès i La Floresta, amb la participació de 60 infants.
“L’aportació que fa l’Ajuntament, a part dels recursos humans del professorat de guitarra i percussió és també aportar guitarres, faristols, tamborets i instruments de percussió, així com el seu manteniment, fins a cobrir les necessitats de les escoles participants”, detalla el regidor d’Educació Manuel Robles.