Vuit de cada deu desplaçaments que es van fer l’any passat a Barcelona van utilitzar modes de transport sostenibles, segons les dades que l’Ajuntament ha fet públiques aquest dijous en el marc de la sessió plenària del Pacte per la Mobilitat. Les xifres indiquen que hi va haver prop de 8,5 milions de desplaçaments diaris, un 8% més que el 2022, dels quals 6,2 van ser interns (el 72,8%) i la resta de connexió entre la capital catalana i els municipis de l’entorn. Del total de desplaçaments, el 42,1% es van fer a peu, el 34,2% en transport públic i el 19,9% en transport privat, la primera vegada que s’assoleix aquesta fita. El 3,8% restant es van fer amb bici o vehicles de mobilitat personal (VMP).
L’Ajuntament subratlla que aquest any s’ha fet una adaptació de la metodologia de càlcul de la quota modal, d’acord amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que dona més pes a les validacions reals del transport públic que a les enquestes que es fan servir habitualment per dur a terme el càlcul. És un canvi, subratlla el consistori, que ofereix una imatge més fidedigna de la mobilitat de la ciutat.
L’equip de govern municipal ha recalculat les xifres de l’any passat segons el nou mètode, de manera que es pot comparar que els desplaçaments a peu han caigut un 1,8% (del 44% al 42,1%, totes dues dades adaptades al nou mètode), els desplaçaments en transport públic han pujat un 3,3% (del 30,9% al 34,2%), els fets en vehicle privat han caigut un 1,4% (del 21,3% al 19,9%) i els desplaçaments en bici o en VMP s’han mantingut en el 3,8% del total.
D’acord amb els nou canvi metodològic, afegeix el consistori, els objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024 preveuen passar del 40,1% al 40,5% els desplaçaments a peu; del 36% al 39,2%, els desplaçaments en transport públic; del 21,4% al 14,9% els desplaçaments en transport privat, i del 2,5% al 5,3% els desplaçaments en bicicleta o VMP.
Així, quan falta un any per tancar les dades del PMU 2024, l’Ajuntament constata que els principals indicadors “segueixen en línia amb els objectius fixats”. El transport públic s’ha tornat a situar en valors de pre-pandèmia.
La primera sessió plenària del Pacte per la Mobilitat d’aquest mandat s’ha celebrat al Saló de Cent de l’Ajuntament i ha reunit una vuitantena d’entitats vinculades a la mobilitat de la ciutat.
Creat l’any 1998, el Pacte per la Mobilitat és un espai de participació i de diàleg format per associacions, empreses, organismes i entitats públiques. Actua com a fòrum participatiu i espai de consens a l’entorn del model de mobilitat a Barcelona i promou un espai públic de qualitat i una ciutat saludable.
La sessió d’avui ha estat presidida per la primera tinenta d’Alcaldia, Laia Bonet, que ha estat acompanyada pel gerent de Mobilitat, Infraestructures i Serveis Urbans, Xavier Patón, pel coordinador general de Mobilitat, Àngel López, i pel director de Serveis de Mobilitat, Adrià Gomila.
Durant la reunió s’ha anunciat l’inici dels treballs per al nou PMU 2025-2030, amb l’objectiu de tenir-lo aprovat inicialment a finals d’aquest any.
La diagnosi prèvia del nou PMU determina tres línies estratègiques per treballar: establir un model de mobilitat en superfície segur, eficient i sostenible; assolir un sistema de transport públic que capti més viatgers del vehicle privat, i reduir la dependència del cotxe o la moto i mitigar les seves externalitats negatives.
Durant la sessió plenària d’avui també s’ha donat a conèixer una nova eina en línia que posarà a disposició de tota la ciutadania les principals dades bàsiques de mobilitat de la ciutat. Es poden consultar a l’adreça https://dades.ajuntament.barcelona.cat/dades-basiques-de-mobilitat/.