La 2a edició del curs d’auxiliars de mercat de la Diba arriba a Sant Cugat, Rubí i Ripollet

Les 45 persones seleccionades realitzaran una formació ocupacional de 155 hores per aprendre a manipular i vendre producte fresc

23 de setembre de 2025 a les 20:56h

Els mercats municipals de Torreblanca (Sant Cugat), Rubí i Ripollet acullen la segona edició del curs per a auxiliars de mercat polivalent, que ha comptat amb la col·laboració i el suport econòmic de l’Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública de la Diputació de Barcelona. Els tres equipaments es converteixen des d’avui i fins a l’11 de novembre en una escola per a paradistes professionals. 45 persones, seleccionades durant l’estiu pels Serveis Públics d’Ocupació, seguiran una formació de 155 hores per aprendre a manipular producte fresc i preparar comandes, una capacitació que els servirà per emprendre o treballar en una parada, i amb la qual també es pretén combatre la manca de relleu generacional que està abaixant les persianes de moltes parades.

La iniciativa dona continuïtat al pla pilot que es va dur a terme, amb èxit, a Manlleu, Mataró i Sant Boi de Llobregat el 2024 en el marc del projecte ‘Apropant el mercat: competitiu, digital i sostenible’, finançat amb fons europeus Next Generation. L’objectiu és modernitzar i millorar la competitivitat dels mercats municipals, apropar-los als nous perfils de persones consumidores i consolidar el seu paper de servei públic.

Presentació del curs d'auxiliars de mercat al Mercat de Torreblanca (Sant Cugat del Vallès)
Presentació del curs d'auxiliars de mercat al Mercat de Torreblanca (Sant Cugat del Vallès)

 

Peixateria i pràctiques formatives

El curs manté els mòduls d’higiene en la manipulació d’aliments (4 hores), carnisseria, xarcuteria i aviram (50 hores) i manipulació de càrregues (6 hores). Després del primer test, enguany s’ha incorporat un mòdul de peixateria (35 hores) i 60 hores de pràctiques formatives no laborals en parades i comerços d’alimentació.

Els ajuntaments poden acollir aquesta formació fent la sol·licitud a través del Catàleg de serveis 2025. Els mercats, a més d’espais de compra, són llocs de convivència clau als municipis i ara mateix enfronten la manca de relleu generacional, l’augment de parades buides, els canvis en els hàbits de compra, l’aparició de nous canals de distribució i una oferta que supera la demanda.

Ensenyar a tallar i preparar el peix, una de les novetats al programa d'aquest any del curs d’auxiliars de mercat de la Diputació de Barcelona
 

A Catalunya hi ha més de 165 mercats municipals, amb més de 6.000 parades. A la demarcació de Barcelona n’hi ha 91, repartits en 58 municipis, sense incloure Barcelona ciutat, i representen un total de 3.203 parades, segons el Cens de mercats municipals 2024 elaborat per la Diputació de Barcelona. Un 65% d’aquestes parades estan en funcionament i donen feina a 3.204 persones.  Al Vallès Occidental, que acull la formació, hi ha 18 mercats, amb 731 parades: 57 de peix i marisc; 116 de carnisseria, polleria, ous i caça; i 65 de xarcuteria i cansaladeria.

A més d’aquesta formació, per tal de facilitar el relleu generacional als mercats municipals la Diputació de Barcelona compta amb el programa Reempresa Mercats Municipals, que posa en contacte futurs emprenedors i parades de mercat buides o actives que necessiten relleu. Aquest programa ha permès salvaguardar 122 parades de mercat i prop de 200 llocs de treball des de la seva creació el 2017, i ha generat 2,35 milions d’euros d’inversió induïda. En aquests 8 anys el programa, impulsat per la Diputació de Barcelona i la patronal Cecot, ha permès fer difusió i atendre 488  parades de mercat municipal.

Segona edició del curs d’auxiliars de mercat de la Diputació de Barcelona
 
Sobre l'autor
C CIUTAT
Redacció
Veure biografia
El més llegit